Pandangan ahlisejarah, terutama dari
golongan kaum Muslimin sendiri, terhadap kemurahan-hati, cinta-damai dan
kelapangan-dada yang telah dikenal pada peribadi pahlawan-pahlawan seumpama
Mu'a-wiyah, Abdul Malik, al-Walid dan Umar bin Abdul Aziz. Begitu pula, perlu
dingatkan bahawa usaha-usaha penyebaran Islam yang telah dilaksanakan mereka
dengan baik, baik sebagai penakluk-penakluk, guru-guru atau mubaligh-mubaligh.
Tiga orang pertama yang tersebut di atas itu telah berjasa untuk memanjangkan
bendera Islam di berbagai daerah, sehingga ia berkibar dengan megahnya di
daerah yang demikian luasnya, menaungi berjuta-juta, bahkan beratus-ratus juta
umat manusia. Sedangkan yang keempat, iaitu Umar bin Abdul Aziz, dengan
sifat-sifat keutamaan dan cinta-damai yang dimilikinya, telah berhasil menarik
mereka yang berjuta-juta masuk ke dalam Agama Islam. Atau katakanlah, bahawa
mereka dengan keinsafan sendiri telah menggabungkan diri kepada Agama Islam
yang telah mencipta Khalifah-Khalifah yang jarang tolok bandingannya itu.
Memang benar bahawa daerah Andalusia yang telah ditaklukkan Bani Umaiyah
kemudiannya terlepas dari tangan kaum Muslimin, tetapi hal ini tidaklah terjadi
pada masa pemerintahan Bani Umaiyah itu. Yang bertanggungjawab atas hilangnya
daerah itu adalah mereka yang memegang pemerintahan berikutnya.
Inilah sinar terang yang
kita gunakan untuk memulai perbahasan ini, yang kita maksudkan untuk
membenarkan yang benar, dan untuk mengingatkannya kepada orang-orang yang belum
menginsafinya selama ini. Iaitu mereka yang hanya melakukan perbahasan-perbahasan
menurut aliran yang telah digariskan orang-orang lain yang terdahulu, tanpa
memikirkan benar atau tidaknya, tanpa adanya kesedaran fikiran untuk
meletakkan sesuatu pada tempatnya yang benar. Dan kita pada masa ini, dalam
kehidupan keislaman kita sangatlah memerlukan suatu pemerintahan Bani Umaiyah,
yang akan dapat mewujudkan kembali "Persatuan Alam Islami" dan
menggalang kekuatan yang maha-dahsyat yang dulunya pernah menggentarkan
kerajaan-kerajaan yang terbesar di masa itu. Dan selanjutnya kita meneruskan perbahasan kita ini di bawah sinar terang yang tersebut di atas itu, tanpa
menaruh rasa permusuhan terhadap Bani Umaiyah dan tidak pula bertindak sebagai
pembela-pembela mereka, tetapi adalah sebagai orang yang berusaha mencari yang
benar, walau bagaimanapun juga banyaknya kesulitan-kesulitan yang kita hadapi
untuk mencapai tujuan itu. Dan apabila nanti kita menemukan sesuatu yang benar
maka dengan gembira akan kita cantumkan, tanpa menoleh lagi kepada yang
lainnya.
Apa-apa yang kita
sebutkan dalam kata pendahuluan ini, menyebabkan kita harus mengeritik dengan tuntas terhadap kritikan Nicolson dalam bukunya A Literacy of
the Arab, (ms. 139) bahawa
"kaum Muslimin menganggap kemenangan Bani Umaiyah di bawah
pimpinan Mu'awiyah itu sebagai kemenangan Aristokratis-Wasaniyah yang telah
memerangi Rasulullah dan para sahabatnya, dan yang telah ditumpas oleh
Rasulullah dalam perjuangan yang memakan waktu yang lama, sampai mereka
bertekuk-lutut di bawah kekuasaannya".
Kita sungguh tidak
mengerti, kaum Muslimin manakah yang dimaksudkan oleh Nicolson ini. Adapun yang
dituturkan dengan tegas oleh sejarah ialah, bahawa dalam masa pertarungan antara Ali dan Mu'awiyah, kekuatan
Mu'awiyah semakin hari semakin bertambah kokoh, dan sebaliknya, pihak Ali
semakin lemah. Dan banyak di antara tokoh-tokoh kaum Muslimin datang berpihak
kepada Mu'awiyah dan memberi sokongan kepadanya, setelah mereka saksikan
kemenangan Mu'awiyah semakin nyata, sedang dalam kalangan pengikut-pengikut Ali
telah terjadi kekacauan dan pembangkangan terhadapnya, sehingga tidaklah menghairankan bahawa sesudah wafatnya
Ali semua kaum Muslimin telah bergabung kepada Mu'awiyah. Dan Mu'awiyah sendiri
pernah menjelaskan sebab-sebab kemenangannya itu, antara lain ialah: kerana ia
lebih akrab kepada Quraisy, dibanding dengan Ali. Dan ini adalah suatu hal yang
benar, yang cukup jelas, hampir bagi semua orang yang mengadakan penyelidikan
dalam Sejarah Islam. Mu'awiyah berkata: Ada empat macam faktor yang telah
menolong untuk mengalahkan Ali.
Pertama: Aku senantiasa
menyembunyikan rahsia, sedang Ali suka membukakan rahsianya.
Kedua: Aku mempunyai tentera yang terbaik dan amat patuh, sedang Ali mempunyai tentera yang paling jelek dan amat pembangkang.
Ketiga: Aku biarkan ia bertempur melawan pasukan Aisyah yang menunggang unta, dan
aku berkata dalam hatiku: Jika mereka dapat mengalahkan Ali, sudah barang tentu
bagiku lebih mudah untuk mengalahkan mereka, dan jika Ali dapat mengalahkan
mereka aku akan menuduhnya sebagai pembunuh mereka.
Keempat: Aku lebih dicintai oleh orang-orang Quraisy dari-pada Ali.
Pendapat dari al-Khudhari mengenai peribadi Ali bahawa ia bukanlah seorang yang disenangi oleh para pemimpin di masanya, kerana ia mengabaikan musyawarah dan ia terlalu percaya akan dirinya. Ustaz al-Khudhari menutup uraiannya dalam masalah tersebut dengan ucapannya bahawa:
"Sebab yang terutama dari
tidak-stabil-nya keadaan di masa pemerintahan Ali, ialah kerana ia terlalu
percaya kepada dirinya dan memandang hanya pendapatnya sajalah yang benar.
Jarang atau hampir tak ada dia bermusyawarah dengan orang-orang besar Quraisy
dalam urusan penting sekali-pun. Malah terhadap beberapa orang-orang besar
Quraisy itu ia terlampau keras.
Dan akhirnya al-Khudhari memberikan
suatu perbandingan antara kekerasan Khalifah Umar dan keke-rasan Ali, katanya:
“Umar memang bersikap keras, tetapi seluruh
rakyat menyokongnya dan Ali bersikap keras pula, tetapi sebahagian besar
rakyat menentangnya”.
al-Khudhari (dlm Tarikhul Umum
al-Islamiyah)
Nampaknya Nicolson mengemukakan pendapatnya
yang dangkal iaitu dengan berpegang pada kenyataan bahawa Bani Umaiyah itu sudah
terlambat masuk Agama Islam. Tetapi hal ini tidaklah dapat dijadikan ukuran
yang benar. Khalifah Umar pun lebih kemudian masuk Islamnya daripada Usman,
Saad, Talhah, dan Zubir............, tetapi tak seorang pun di antara mereka
itu dapat melebihi Umar tentang kekuatan Islamnya. Dan kaum Muslimin semuanya,
termasuk Rasulullah sendiri merasa bertambah kuat dengan masuk Islamnya Abu
Sufyan, Rasulullah pernah memberikan kehormatan yang tinggi kepada Abu Sufyan
dengan menunjuk rumahnya sebagai suatu "haram", dimana orang-orang
boleh mendapatkan keamanan dan ketenteraman.
No comments:
Post a Comment