Bani Umaiyah telah dituduh sebagai "Penguasa-penguasa Arab", bukan "Penguasa-penguasa
Islam". Yang menjadi alasan mereka dalam tuduhan ini ialah bahawa Bani
Umaiyah itu telah melakukan penindasan dan penganiayaan terhadap kaum Muslimin
yang bukan bangsa Arab. Anehnya, di antara ahli-ahli-sejarah di Eropah ada pula
yang tertarik kepada pendapat tersebut; misalnya Wellhausen dari Jerman (dalam Hawting,
1989). Tetapi tuduhan itu ternyata
lemah bila kita uji dengan kritikan yang jujur dan perbahasan yang mendalam.
Keadaan yang sebenarnya ialah: bahawa bangsa Parsi — yang bukan bangsa Arab itu
— telah menggabungkan diri kepada Saidinah Ali sejak di awal permulaan persengketaan, dan mereka
memerangi pasukan-pasukan Mu'awiyah. Kemudian mereka menimbulkan banyak
kekacauan-kekacauan dan kerosakan dan mengobarkan api peperangan terhadap Bani
Umaiyah. Perbuatan mereka ini sudah tentu menimbulkan kemarahan golongan Bani Umaiyah
kepada mereka.
Maka masalah yang sebenarnya
tidaklah lebih daripada tindakan untuk mempertahankan diri dan rasa saling
membenci antara bangsa Parsi dan Bani Umaiyah. Di Syria sendiri, yang merupakan
markas dan tempat lahirnya Khilafah Umawiyah, pada masa itu banyak kaum Muslimin
yang bukan bangsa Arab. Begitu juga di Mesir dan di Afrika Utara. Tetapi mereka
ini tidak pernah mengalami kemarahan Bani Umaiyah seperti yang dialami bangsa
Parsi yang telah memulai permusuhan terhadap mereka dan senantiasa mencari-cari
jalan untuk mengobar-ngobarkan api permusuhan.
Salah satu kesalahan yang dilakukan
Bani Umaiyah ialah bahwa mereka telah mencaci Ali bin Abu Talib pada masa
hidupnya. Dan setelah ia meninggal, mereka terus juga melakukan perbuatan yang
mungkar ini (Ahmad
Shalaby, 1975; Hamka, 1961). Keadaan ini menimbulkan
pertanyaan: Mengapa Mu'awiyah tak dapat berlapang dada untuk menghentikan
caciannya terhadap musuhnya yang telah meninggal itu? Di sini kebanyakan ahli
sejarah yang tidak memihak pada mana-mana golongan berpendapat bahawa perkara ini, — walaupun dapat dianggap sebagai aib
peribadi — namun tidaklah mengurangi kebaikan Mu'awiyah (Ahmad
Shalaby, 1975), atau pahlawan-pahlawan Bani
Umaiyah lainnya dan tidak pula akan menurunkan nilai mereka sebagai
pahlawan-pahlawan perang dan ahli-ahlipolitik yang terkemuka.
Rujukan
Ahmad Shalaby. (1975). Sejarah dan Kebudayaan Islam II. Singapura:
Pustaka Nasional Pte LtD.
Hamka. (1961). Sejarah
Umat Islam. Singapura: Pustaka Nasional Pte LtD.
Hawting, G. . (1989). The
History of al-Tabari (Translated and Annotated). State University of New
York Press. Albany.
No comments:
Post a Comment