Tuesday, July 20, 2021

Serangan Mongol ke Jawa: Latar Belakang

 


Saya akan memulakan penerangan ringkas sejarah yang berlaku pada 1292/1293 iaitu pencerobohan Mongol ke Jawa. Dalam catatan ini, saya menggariskan secara kasar tentang apa yang berlaku dan memberikan beberapa latar belakang. Kemudian kita akan melihat sumber utama dalam bahasa Jawa asli / Cina / Perancis / Latin dll dengan terjemahan bahasa Melayu.

Pada tahun 1292, menjelang akhir pemerintahannya, penguasa Mongol China, Kublai Khan, mengirim armada kapal dari Quanzhou di selatan China untuk menyerang Jawa Timur, yang diperintah oleh seorang raja bernama Kertanagara. Kertanagara, yang kerajaannya dikenal sebagai Singhasari (atau Singosari, Singasari), memiliki cita-cita besar, berusaha untuk mengawal tidak hanya seluruh Jawa tetapi juga Selat Melaka dan perdagangan rempah dari Indonesia timur. Menurut sumber-sumber Jawa, pada tahun 1275 ia memerintahkan pencerobohan ke atas Malayu, sebuah negeri Melayu di sebelah timur pesisir Sumatera dan iaitu negeri naungan Mongol. Ini telah membuat orang Mongol sangat marah.

Pada tahun 1289 Kublai mengirim duta besar untuk meminta penghormatan dari Kertanagara. Kertanagara menganggap dirinya seorang penguasa agung, dan dia memang lebih menguasai Jawa dan mungkin pulau-pulau Indonesia yang lain daripada raja Jawa Timur sebelumnya. Dia menganggap permintaan penghormatan sebagai penghinaan, dan untuk menunjukkan rasa tidak senangnya, dia membuat wajah para duta besar itu dirosakkan sebelum mengirim mereka kembali ke Kublai Khan. Orang Mongol memberi tindak balas yang boleh dijangka.

 


Candi Singosari, sebuah kuil era Majapahit yang didedikasikan untuk raja-raja Singasari, Malang, Jawa Timur. h / t Edi W.

Dalam perjalanan ke Jawa, pasukan Mongol menyerang beberapa kota di pesisir Champa (Vietnam selatan yang berbahasa Austronesia) yang penduduknya menolak untuk menekuk lutut ke Kublai, dan ini telah menunda kedatangan pasukan ke Jawa. Mereka sampai di Jawa pada akhir tahun 1292 namun di timur pulau itu berlaku pemberontakan.

Untuk mempermudah keadaan yang nampaknya rumit, Raja Kertanagara telah dibunuh oleh Jayakatwang, seorang anggota keluarga kerajaan Kadiri. Kadiri adalah sebuah negara Jawa Timur yang sebelumnya telah dikalahkan dan dijadikan pengikut oleh Ken Angrok, pengasas Singhasari, pada awal abad ketiga belas, dan para penguasanya merasa benci terhadap kekuatan Singhasari yang semakin meningkat. Raja yang menyebabkan orang-orang Mongol dating menyerang, telah mati dan seorang perampas bagi kerajaan saingan / pengikut sedang berusaha untuk mengambil takhta; orang Mongol tidak tahu untuk menyerang atau menyokong siapa. Juga memasuki pertandingan itu adalah seorang bangsawan yang biasanya dikenal sebagai Raden Wijaya (orang Jawa Tua: 'tuan yang menang'), seorang putera Singhasari yang hubungannya dengan Kertanagara tidak sepenuhnya jelas.

 

Raden Wijaya menipu orang Mongol untuk berpihak kepadanya dan membunuh musuh-musuhnya sebelum dia menghidupkan mereka. Dia memaksa mereka meninggalkan Jawa sebelum angin monsun berubah, dan setelah itu dia mendirikan kerajaan baru, Majapahit, yang memerintah Jawa Timur dari 1293 hingga awal abad keenam belas, menuntut keturunan dan otoriti dari raja-raja Singhasari. Pemerintahan Raden Wijaya berlangsung sekitar tiga belas tahun dan Majapahit tetap menjadi entiti politik yang serius selama sekurang-kurangnya satu abad setelah kematiannya. Sumber-sumber Jawa mendakwa bahwa pada pertengahan abad keempat belas Majapahit juga menakluk wilayah-wilayah Indo-Malaysia yang jauh, termasuk - seperti yang mereka katakan - bahagian Seram, Timor, dan pantai barat New Guinea. Ini menjadikan pencerobohan Mongol sebagai akibatnya.

 


Gunung Kawi, Jawa Timur - salah satu gunung (sebenarnya gunung berapi) yang memisahkan Singasari dari wilayah tradisional Kadiri. (Smithsonian)

Sumber utama pencerobohan itu ialah orang Jawa dan Cina. Sebahagian besar sejarah Majapahit boleh didapati daripada tulisan Deśawarṇana (1365) dan Pararaton (selesai awal abad keenam belas), keduanya disusun dalam bahasa Jawa Lama, walaupun penaklukannya meninggalkan jejak dalam sumber-sumber kemudian (terjemahan bahasa Inggeris lengkap dari teks-teks ini dapat dijumpai di dalam buku David Bade 2013). Terdapat juga beberapa prasasti yang memberikan gambaran yang terbatas mengenai peristiwa sebelum pencerobohan.

Dalam buku Pararaton, yang ditulis dalam bahasa Jawa yang jauh lebih lama dan lebih konservatif daripada Deśawarṇana, memberikan informasi yang paling terperinci mengenai Raden Wijaya dan pendirian Majapahit semasa serangan Mongol, walaupun beberapa sarjana - terutama ahli botani CC Berg - telah menolak kedua-duanya sumber-sumber Jawa ini sebagai mitos dan khayalan (yang secara umum tidak begitu). Sejarah rasmi Yuan (元史), sejarah dinasti Yuan (iaitu Mongol), juga menggambarkan pencerobohan, menekankan aspek pencerobohan yang agak berbeza tetapi memberikan cerita yang sama pada dasarnya. Sumber-sumber Cina dan Jawa saling menyokong satu sama lain mengenai asas-asasnya dan garis besar asas pencerobohan itu tidak dapat dipertikaikan. Itu tidak bermaksud bahawa tidak ada masalah historiografi.

Orang Eropah Abad Pertengahan juga kurang sadar akan Jawa, dan pencerobohan Mongol sepertinya tercermin dalam beberapa komentar yang dibuat di sumber-sumber Eropah tentang kekayaan dan kekuatan Jawa dan Raja Jawa. Rujukan ini tidak eksplisit mengenai sifat konflik, penyelesaiannya, atau setelah kemenangan Raden Wijaya, tetapi menunjukkan bahawa orang Eropah mempunyai sedikit kesedaran mengenai kedudukan Jawa di dunia akhir abad pertengahan. Marco Polo, yang tidak pernah mengunjungi Jawa dan meninggalkan Asia Tenggara pada awal 1290an ketika pencerobohan sedang berlangsung, tidak menyebutkan hasilnya, tetapi Odoric of Pordenone dan bahkan pengembara palsu John Mandeville merujuk kepada perang raja Jawa dengan orang-orang China. Oleh itu, walaupun sumber-sumber Cina dan Jawa paling banyak maklumat mengenai pencerobohan itu, adalah salah untuk mengabaikan sumber-sumber Eropah. Mereka menceritakan sesuatu tentang bagaimana Jawa abad pertengahan dirasakan oleh kelompok lain di Afro-Eurasia dan bagaimana pulau dan wilayah timurnya masuk ke dalam sistem dunia Lautan Hindi.

Dalam beberapa catatan seterusnya, saya akan menerangkan beberapa sumber ini sehingga sejarah Afro-Eurasia yang kelihatan tidak jelas ini menjangkau khalayak yang lebih luas. Saya akan bermula dengan melihat sumber-sumber Eropah kerana rujukannya ringkas dan mudah ditafsirkan, tetapi selepas itu saya akan melihat lebih terperinci mengenai sumber-sumber Jawa dan Cina. Saya juga akan melihat perbincangan ringkasnya mengenai kekayaan Jawa dan kekuatan rajanya di posting seterusnya.

No comments: