Saya akan memulakan penerangan ringkas sejarah yang berlaku pada 1292/1293 iaitu pencerobohan Mongol ke Jawa. Dalam catatan ini, saya menggariskan secara kasar tentang apa yang berlaku dan memberikan beberapa latar belakang. Kemudian kita akan melihat sumber utama dalam bahasa Jawa asli / Cina / Perancis / Latin dll dengan terjemahan bahasa Melayu.
Pada tahun 1292, menjelang akhir pemerintahannya, penguasa
Mongol China, Kublai Khan, mengirim armada kapal dari Quanzhou di selatan China
untuk menyerang Jawa Timur, yang diperintah oleh seorang raja bernama
Kertanagara. Kertanagara, yang kerajaannya dikenal sebagai Singhasari (atau
Singosari, Singasari), memiliki cita-cita besar, berusaha untuk mengawal tidak
hanya seluruh Jawa tetapi juga Selat Melaka dan perdagangan rempah dari
Indonesia timur. Menurut sumber-sumber Jawa, pada tahun 1275 ia memerintahkan
pencerobohan ke atas Malayu, sebuah negeri Melayu di sebelah timur pesisir
Sumatera dan iaitu negeri naungan Mongol. Ini telah membuat orang Mongol sangat
marah.
Pada tahun 1289 Kublai mengirim duta besar untuk meminta
penghormatan dari Kertanagara. Kertanagara menganggap dirinya seorang penguasa
agung, dan dia memang lebih menguasai Jawa dan mungkin pulau-pulau Indonesia
yang lain daripada raja Jawa Timur sebelumnya. Dia menganggap permintaan
penghormatan sebagai penghinaan, dan untuk menunjukkan rasa tidak senangnya,
dia membuat wajah para duta besar itu dirosakkan sebelum mengirim mereka
kembali ke Kublai Khan. Orang Mongol memberi tindak balas yang boleh dijangka.
Candi Singosari, sebuah kuil era Majapahit yang
didedikasikan untuk raja-raja Singasari, Malang, Jawa Timur. h / t Edi W.
Dalam perjalanan ke Jawa, pasukan Mongol menyerang beberapa
kota di pesisir Champa (Vietnam selatan yang berbahasa Austronesia) yang penduduknya
menolak untuk menekuk lutut ke Kublai, dan ini telah menunda kedatangan pasukan
ke Jawa. Mereka sampai di Jawa pada akhir tahun 1292 namun di timur pulau itu berlaku
pemberontakan.
Untuk mempermudah keadaan yang nampaknya rumit, Raja
Kertanagara telah dibunuh oleh Jayakatwang, seorang anggota keluarga kerajaan
Kadiri. Kadiri adalah sebuah negara Jawa Timur yang sebelumnya telah dikalahkan
dan dijadikan pengikut oleh Ken Angrok, pengasas Singhasari, pada awal abad
ketiga belas, dan para penguasanya merasa benci terhadap kekuatan Singhasari
yang semakin meningkat. Raja yang menyebabkan orang-orang Mongol dating menyerang,
telah mati dan seorang perampas bagi kerajaan saingan / pengikut sedang
berusaha untuk mengambil takhta; orang Mongol tidak tahu untuk menyerang atau
menyokong siapa. Juga memasuki pertandingan itu adalah seorang bangsawan yang
biasanya dikenal sebagai Raden Wijaya (orang Jawa Tua: 'tuan yang menang'),
seorang putera Singhasari yang hubungannya dengan Kertanagara tidak sepenuhnya
jelas.
Raden Wijaya menipu orang Mongol untuk berpihak kepadanya
dan membunuh musuh-musuhnya sebelum dia menghidupkan mereka. Dia memaksa mereka
meninggalkan Jawa sebelum angin monsun berubah, dan setelah itu dia mendirikan
kerajaan baru, Majapahit, yang memerintah Jawa Timur dari 1293 hingga awal abad
keenam belas, menuntut keturunan dan otoriti dari raja-raja Singhasari.
Pemerintahan Raden Wijaya berlangsung sekitar tiga belas tahun dan Majapahit
tetap menjadi entiti politik yang serius selama sekurang-kurangnya satu abad
setelah kematiannya. Sumber-sumber Jawa mendakwa bahwa pada pertengahan abad
keempat belas Majapahit juga menakluk wilayah-wilayah Indo-Malaysia yang jauh,
termasuk - seperti yang mereka katakan - bahagian Seram, Timor, dan pantai
barat New Guinea. Ini menjadikan pencerobohan Mongol sebagai akibatnya.
Gunung Kawi, Jawa Timur - salah satu gunung (sebenarnya
gunung berapi) yang memisahkan Singasari dari wilayah tradisional Kadiri.
(Smithsonian)
Sumber utama pencerobohan itu ialah orang Jawa dan Cina. Sebahagian
besar sejarah Majapahit boleh didapati daripada tulisan Deśawarṇana
(1365) dan Pararaton (selesai awal abad keenam belas), keduanya disusun dalam
bahasa Jawa Lama, walaupun penaklukannya meninggalkan jejak dalam sumber-sumber
kemudian (terjemahan bahasa Inggeris lengkap dari teks-teks ini dapat dijumpai
di dalam buku David Bade 2013). Terdapat juga beberapa prasasti yang memberikan
gambaran yang terbatas mengenai peristiwa sebelum pencerobohan.
Dalam buku Pararaton, yang ditulis dalam bahasa Jawa
yang jauh lebih lama dan lebih konservatif daripada Deśawarṇana,
memberikan informasi yang paling terperinci mengenai Raden Wijaya dan pendirian
Majapahit semasa serangan Mongol, walaupun beberapa sarjana - terutama ahli
botani CC Berg - telah menolak kedua-duanya sumber-sumber Jawa ini sebagai
mitos dan khayalan (yang secara umum tidak begitu). Sejarah rasmi Yuan (元史),
sejarah dinasti Yuan (iaitu Mongol), juga menggambarkan pencerobohan,
menekankan aspek pencerobohan yang agak berbeza tetapi memberikan cerita yang
sama pada dasarnya. Sumber-sumber Cina dan Jawa saling menyokong satu sama lain
mengenai asas-asasnya dan garis besar asas pencerobohan itu tidak dapat
dipertikaikan. Itu tidak bermaksud bahawa tidak ada masalah historiografi.
Orang Eropah Abad Pertengahan juga kurang sadar akan Jawa,
dan pencerobohan Mongol sepertinya tercermin dalam beberapa komentar yang
dibuat di sumber-sumber Eropah tentang kekayaan dan kekuatan Jawa dan Raja Jawa.
Rujukan ini tidak eksplisit mengenai sifat konflik, penyelesaiannya, atau
setelah kemenangan Raden Wijaya, tetapi menunjukkan bahawa orang Eropah
mempunyai sedikit kesedaran mengenai kedudukan Jawa di dunia akhir abad
pertengahan. Marco Polo, yang tidak pernah mengunjungi Jawa dan meninggalkan
Asia Tenggara pada awal 1290an ketika pencerobohan sedang berlangsung, tidak
menyebutkan hasilnya, tetapi Odoric of Pordenone dan bahkan pengembara
palsu John Mandeville merujuk kepada perang raja Jawa dengan orang-orang China.
Oleh itu, walaupun sumber-sumber Cina dan Jawa paling banyak maklumat mengenai
pencerobohan itu, adalah salah untuk mengabaikan sumber-sumber Eropah. Mereka
menceritakan sesuatu tentang bagaimana Jawa abad pertengahan dirasakan oleh
kelompok lain di Afro-Eurasia dan bagaimana pulau dan wilayah timurnya masuk ke
dalam sistem dunia Lautan Hindi.
Dalam beberapa catatan seterusnya, saya akan menerangkan
beberapa sumber ini sehingga sejarah Afro-Eurasia yang kelihatan tidak jelas
ini menjangkau khalayak yang lebih luas. Saya akan bermula dengan melihat
sumber-sumber Eropah kerana rujukannya ringkas dan mudah ditafsirkan, tetapi
selepas itu saya akan melihat lebih terperinci mengenai sumber-sumber Jawa dan
Cina. Saya juga akan melihat perbincangan ringkasnya mengenai kekayaan Jawa dan
kekuatan rajanya di posting seterusnya.
No comments:
Post a Comment