Monday, December 24, 2012

Siapa Aminuddin Baki


Aminuddin Baki dilahirkan pada 6 Januari 1926 di sebuah kampung dalam daerah kecil Chemor di Perak. Beliau menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu Chemor dari tahun 1932 hingga 1936. Selepas lulus peperiksaan darjah lima beliau meneruskan pelajarannya di Sekolah Anderson, Ipoh. Sekolah tersebut merupakan sekolah Inggeris terbaik dan mempunyai guru yang baik dan berpengalaman. Aminuddin belajar di sekolah tersebut dari tahun 1936 hingga 1941. Sekitar tahun 1945 hingga 1946 beliau mula menunjukkan minat dengan persatuan pelajar. Beliau sangat kagum dengan Persatuan Pelajar-pelajar Melayu yang ditubuhkan pada 20 November 1945 di Victoria Institution, Kuala Lumpur. Pada ketika itu hanya mempunyai 11 orang ahli. Persatuan ini kemudiannya menjadi Kesatuan Kesuratan Penuntut-penuntut Melayu yang ditubuhkan pada 11 Februari 1946. Kesatuan ini telah menubuhkan satu jawatankuasa bagi menyatukan semua persatuan pelajar di negara ini dan Aminuddin telah dilantik sebagai setiausaha. Pada masa yang sama beliau telah menubuhkan Persatuan Pelajar di Perak yang dikenali sebagai Persatuan Pelajar-pelajar Melayu Insaf (PERMI) pada bulan April 1946. Namun begitu penglibatannya hanya sementara kerana pada bulan Oktober 1947 beliau diterima sebagai pelajar di Raffles College, sebuah kolej termasyhur.

Pada masa ini UMNO telah ditubuhkan bagi menentang penubuhan Malayan Union. Dalam masa yang sama pemimpin-pemimpin persatuan pelajar digalakkan berusaha ke arah pencapaian matlamat mereka. Oleh kerana itu, Aminuddin dan pemimpin pelajar lain mengambil keputusan untuk menubuhkan persatuan yang lebih kuat. Tujuh persatuan telah bersidang selama dua hari di Jalan Tambun, Ipoh. Hasil daripada persidangan itu terbentuklah Gabungan Pelajar-pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) pada 15 Ogos 1948. Walau bagaimanapun pada tahun 1949 Aminuddin terpaksa berhenti bergiat aktif dalam persatuan pelajar kerana ditawarkan ke Universiti Malaya, Singapura. Pada ketika itu beliau hanya mengikuti perkembangan persatuan dari jauh sahaja. Semasa di universiti beliau berminat mengajar dan untuk menimba pengalaman beliau telah mendaftar sebagai guru sambilan di Anglo-Malay Evening School. Beliau telah mengajar di sekolah itu dari tahun 1949 hingga 1951. Dalam tahun 1950, beliau bergiat aktif dalam GPMS dan dilantik sebagai Yang Dipertua persatuan. Dalam tahun yang sama beliau telah lulus peperiksaan Sarjana Sastera dan pada tahun berikutnya, lulus Ijazah Kepujian Sarjana Sastera.
Selepas menamatkan pelajarannya, beliau kembali ke Perak dan menjadi guru di Sekolah Inggeris Sultan Yusuf di Batu Gajah. Pada tahun 1951 hingga Julai, 1952, beliau telah berkhidmat di Sekolah Anderson. Beliau telah melanjutkan pelajaran dalam bidang pendidikan di Institut Pendidikan, Universiti London dengan Biasiswa Queen. Beliau meninggalkan Pulau Pinang dengan menaiki kapal SS Canton pada 12 Julai 1952. Aminuddin menamatkan pengajiannya pada bulan Julai 1953 dengan mendapat Ijazah Master of Methods dalam bidang pendidikan. Selepas pulang ke tanahair beliau ditawarkan jawatan Pensyarah di Maktab Perguruan Sultan Idris di Tanjung Malim. Sumbangan besarnya kepada pelajar dengan memperkenalkan Sejarah Islam tetapi tidak termasuk dalam sukatan pelajaran. Pada bulan September 1955 Aminuddin terlibat dalam menyediakan Laporan Pendidikan Razak dan pada tahun 1960 pula beliau dipilih sebagai ahli jawatankuasa penasihat dalam menyiapkan Laporan Rahman.
Pada usia 36 tahun beliau telah dilantik menjadi Ketua Pegawai Pendidikan Selangor. Pada masa yang sama beliau aktif dalam persatuan dan pertubuhan lain seperti Senat Universiti Malaya, Persatuan Al-Rahman, Persatuan Sejarah Tanah Melayu dan Dewan Bahasa dan Pustaka. Dengan usaha beliau juga peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP), Sijil .Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) diwujudkan. Beliau telah menubuhkan Lembaga Peperiksaan pada tahun 1963. Aminuddin Baki meninggal dunia pada 24 Disember 1965 kerana diserang penyakit jantung selepas menunaikan sembahyang. Pada ketika itu memegang jawatan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia.

by Kulanzsalleh
Jika anda dapati artikel ini bermanfaat, anda boleh kongsikan kepada pembaca lain.

Friday, December 21, 2012

Kusangka aur di pinggir tebing

Kusangka aur di pinggir tebing
Kiranya tebu di pinggir bibir
Kusangka jujur pancaran batin
Rupanya palsu penghias zahir

Kukira hati jiwa nurani
Suci seindah wajah terbayang
Kukira puji seikhlas budi
Kulupa lidah tidak bertulang

Di manis gula semut binasa
Kail berduri bersalut umpan
Di manis kata insan terlena
Kerana budi hamba terkorban

Inikah dia lakunan hidup
Di pentas dunia insan berpura
Tipu dan daya pencapai maksud
Budi dan harta merangkum noda

Monday, December 17, 2012

Asalnya wang kertas hanyalah resit simpanan syiling emas



Syiling emas 10 dollar : 1834

Proses pertama: Sijil dikeluarkan sebagai bukti kamu menyimpan syiling emas

Proses kedua : Tiada lagi tertulis simpanan syiling emas pada kertas.


Proses ketiga : Mereka ( Federal Reserve ) menyimpan semua emas.


Proses keempat : Kita hanya mendapat kertas !


Dengan wang ini mereka berbelanja, membiayai peperangan di Iraq, Afghanistan, membantu Israel. Wang ini sebenarnya tidak ada nilai ( no intrinsic value ) tetapi kerana manusia percaya, ia menjadi bernilai. Kenapa ? Kerana kejahilan umat Islam sendiri mengenal matawang mereka.

Bank mewujudkan wang melalui rizab berkanun dan meminjamkannya kepada pelanggan dengan interest. Pelanggan membeli tanah, rumah ,mesin dll. Aset berpindah tangan tetapi jumlah wang yang ada dalam ekonomi bertambah. Perpindahan harta berlaku melalui inflasi.

Implikasinya :
Barangan semakin naik.
Kawalan harga keatas barangan tertentu.
Harga bagi aset – aset semakin naik kerana menyerap jumlah wang yang bertambah.
Muflis atau bankrup

Kita patut dengar apa yang diucapkan oleh Tun Dr. Mahathir tentang kejatuhan sistem ekonomi barat.

Tidak seperti duit kertas emas tetap mempunyai nilai dimana-mana dalam dunia. Dinar Emas dicadang hanya untuk menyelesaikan bayaran dagangan antarabangsa. Apakah ada cukup emas dalam dunia untuk dijadikan wang antrabangsa? Sudah tentu tidak. Tetapi kita tidak perlu bayar dengan dinar emas sepenuhnya. Memadai jika kita bayar cuma lebihan antara import-eksport antara dua buah negara.

Sebagai contoh, Jika sebuah negara mengeksport 100 juta Dinar kepada sebuah negara lain dan negara itu pula mengeksport kepada negara pertama barangan atau khidmat yang bernilai 110 juta Dinar, maka bayaran yang harus dibuat oleh Bank Negara negara yang pertama hanyalah 10 juta Dinar emas. Jika tidak ada Dinar Emas yang mencukupi maka bayaran boleh dibuat kemudian dengan eksport bernilai 10 juta Dinar.

Sistem ini boleh diterima oleh masyarakat dunia satu ketika dulu yang sebenarnya perosak sistem masyarakat yang makmur. Yahudi Zionis sangat pintar!!

Rujukan:dirham2dinar.com

Majalah Ahkam Johor: Johor dan Kerajaan Uthmaniyah

Johor diperintah menggunakan Sistem Khalifah, bukan sistem "British" seperti yg di gambarkan buku teks..



Bendera Khalifah Othmaniah




Bendera Khalifah Johor (bendera sultan)


Ramai yangg tidak mengetahuiakan kewujudan Majallah Al Ahkam Johor, dari tahun 1893 sehingga tahun 1914.. sets of written law, yang berlandaskan hukum Syariah seperti Majallah Al Ahkam Al Adliyah, yang digunakan Khalifah Othmaniah Turki...




Salinan "Majallah Al Ahkam Johor" terdapat di Library Petaling Jaya and National Library KL..




Raja Ali Kelana of Johor


Kaitan Johor dgn Khalifah Turki
Johor diperintah menggunakan Sistem Khalifah, bukan sistem "British" seperti yg di gambarkan buku teks..

Ramai yang tidak mengetahui kewujudan Majallah Al Ahkam Johor, dari tahun 1893 sehingga tahun 1914.. sets of written law, yang berlandaskan hukum Syariah seperti Majallah Al Ahkam Al Adliyah, yang digunakan Khalifah Othmaniah Turki...

- Sultan Albert Baker pernah melawat Khalifah pada tahun 1866, 1879 dan 1893
- Khalifah menghadiahkan 2 orang wanita Turki kepada Sultan Johor = Khadijah Hanim dan Ruqayyah Hanim.. dan dikahwinkan dgn Sultan Albert Baker dan Sultan Ibrahim utk menyambungkan Nasab keturunan mereka setaraf dengan Khalifah Turki
- 1894, Kapal Perang Attughrul dari Turki mendarat di Istana Besar
- Seruan dan doa utk Raja2 pertama kali dignakan apda tahun 1895 mengikut adat dan amalan Khalifah Turki = seterusnya ditiru oleh negeri lain sehingga kini
- 1904 - Pegawai Khalifah Uthmaniah diberikan bintang kebesara kerajaan Johor
- Raja Ali Kelana dari Riau di lantik menjadi Sheikh Al Islam, satu jawatan yg lebih tinggi dari Mufti Kerajaan seperti yang digunakan oleh Khalifah Turki = beliau Meninggal dunia di Johor Bahru pada tahun 1927
- Raja Ali Kelana dihantar ke Turki untuk mendalami undang2 mualamalat dan shariah pada tahun 1883, 1895, 1899 dan 1913
- Syed Hasan dan Syed Abu Bakar Al Attas dan 4 orang pegawai kerajaan dihantar menghadiri persidangan khalifah 1926 sebagai wakil Sultan Johor

- Penubuhan sekolah agama kerajaan Johor diguna pakai dari Maktab Uthmani di Turki
- Kitab2 rujukan mcm Muttaal Badrain yg digunakan oleh sekolah agama Johor adalah ditranslate dari syllibus Maktab Uthmani Turki




Ini adalah lambang darjah kebesaran Khalifah Othmaniah yg digunakan oleh turki..

Lihat persamaan dgn yang ni :




Darjah kebesaran Johor


Kaitan "Sultan"

- Kite diwar-warkan yang Sultan Ibrahim diberikan gelaran "Sultan" oleh Queen Victoria... fikir semula ; seorang wanita kristian memberi gelaran 'sultan' kepada raja islam??

wrong... British cube memusingkan Fakta disini ;- kerana... Anugerah gelaran "Sultan" adalah pemberian Khalifah Uthmaniah semasa lawatan baginda ke Turki pada tahun 1866..

Lihat sejarah :

- Dalam Buku "Hikayat Hang Tuah".. Sultan Melaka.. Muzaffar Shah ade menghantar Hang Tuah ke Turki untuk mendapat 'recognition' dari Khalifah utk memakai title SULTAN..
- Sama juga seperti Pasai dan Sultan Acheh Iskandar Alam = semua mengadap Khalifah utk mendapat 'recognition' memakai gelaran Sultan.. Johor pun buat mcm tu pada tahun 1866..

Ahkam Shariah Johor

We knew that Johor become successfully independent sejak tahun 1855.. tapi.. ape sistem kehakiman yang digunakan??? British?? tak mungkin, sebab.. british cume datang pada tahun 1914..

That is the clue.. Undang2 Adat dan Shariah Majallah Ahkam Johor..

Semasa Undang2 shariah ini dijalankan - semua Peguam, persuruhjaya Polis, pegawai dan kakitangannya terdiri daripada Ulamak dan orang Islam SAHAJA.. sebab tu, ramai Melayu yang kerja dgn kerajaan zaman tu di Johor..

Dalam Hikayat Johor.. Hakim2 dan Kadi2 diberi kuasa menghukum pegawai kerajaan yg tak sembahyang Jumaat.. begitu jugak yang berjudi dan minum arak di Kasino Wong Ah Fook.. yg diberi kuasa utk melapurkan kepada Kadi2 jika terdapat orang islam dalam premisnya berjudi dan minum arak..

Undang2 Tubuh Negeri Johor

Undang2 negeri ini di sedia kan oleh Rodyk & Davidson.. firma guaman British yg berkerja dgn Sultan Johor. The funny thing is.. firma guaman ini menggunakan set undang2 yang digunakan oleh Kesultanan Lama Riau dan Acheh.. dalam buku Thammarat Al Muhimmah..

Dengan tertubuhnya undang2 ini pada tahun 1895.. secara rasmi Agama Islam menjadi agama negeri.. DAN... undang2 ini TIDAK BOLEH DIGUBAL, DIUBAH, DIPINDA, DIHAPUSKAN selagi ade bulan dan bintang..

Now...

- British source tak pernah sentuh sikit pun pasal hubungan Khalifah Turki dgn Kerajaan Johor..
- Undang2 Malaysia, di guna pakai cara Inggeris kerana 'anggapan' bahawa tiada undang2 yang diguna pakai sebelum Merdeka kecuali undang2 adat... so, klu ade orang expose yg ade undang2 yg berjaya terlaksana dgn tatacara yang baik dan teratur.. tentu undang2 malaysia sekarang tidak seperti ini.. again, takde siape dalam cabinet Tun Abd. Rahman yg bercakap tentang fakta ini..

Menteri Pendidikan, cepat! tulis balik buku teks tu!

Posing with tiger fail

Posing with tiger fail

Tuesday, December 11, 2012

Sunday, December 2, 2012

Pendidikan aliran Cina halang perpaduan -Prof Dr Teo Kok Seong

Pendidikan aliran Cina di Malaysia, yang menjadi sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan, mempunyai warisan cemerlang yang sudah berusia dua abad. Ia sering dipuji kerana mutu pendidikannya yang tinggi. Ini hasil daripada pengurusan yang cekap serta pembabitan komuniti yang aktif. Kini terdapat 1,280 buah sekolah jenis kebangsaan Cina dan 60 buah sekolah persendirian Cina di seluruh negara.

Walau bagaimanapun, ia selalu dipersepikan sebagai antinasional pada julat yang paling ekstrem dan sebagai isu perkauman saja pada julat yang kurang ekstrem. Hal ini disebabkan, antaranya oleh perjuangan dan tuntutan sesetengah persatuan Cina. Antaranya adalah Dong Zong, iaitu Persatuan Pengurus Sekolah Cina Malaysia dan Jiao Zong, iaitu Gabungan Persatuan Guru Sekolah Cina Malaysia. Perjuangan dan tuntutan dua persatuan ini sering didapati keterlaluan. Ini kerana mereka tidak mahu mengambil kira Malaysia sebagai masyarakat majmuk, dengan kaum Melayu selaku penduduk asal dan dominan. Sehubungan ini, dalam banyak tindakan mereka, resam di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung, sengaja dikesampingkan.

Usaha parti politik Cina, seperti MCA dan GERAKAN untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh sekolah Cina, seperti kesesakan pelajar dan kekurangan guru, bukan saja diperlekeh. Malah, ia ditolak sebagai tidak sesuai untuk pelestarian pendidikan aliran Cina di Malaysia oleh dua persatuan ini.

    Akibat keadaan yang tidak mesra kepada bahasa Melayu ini, lepasan sekolah Cina rata-ratanya didapati bukan saja tidak cekap berbahasa Melayu. Tetapi lebih malang lagi mereka tidak mempunyai sikap integratif terhadap bahasa Melayu dan juga orang Melayu selaku penutur jatinya. Sehubungan ini, mereka didapati tidak mampu mempamerkan jati diri kebangsaan, khususnya dalam konteks kecekapan berbahasa Melayu.

Persepsi umum masyarakat Malaysia, khususnya daripada kaum Melayu dan juga sebilangan orang Cina sendiri, mengenai pendidikan aliran Cina adalah penghalang kepada perpaduan yang cuba dipupuk, melalui sistem pendidikan kebangsaan. Hal ini didapati benar apabila diteliti beberapa tuntutan dan syarat yang pernah dan sedang dihantar sebagai memorandum oleh dua persatuan ini kepada kerajaan.

Pertama ialah keengganan untuk menerima bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar untuk Malaysia Negaraku, mata pelajaran kerakyatan yang sepatutnya mula diajar pada 2011 melalui Kurikulum Standard Sekolah Rendah. Ia yang hanya mengambil masa 30 minit seminggu dan ingin disampaikan dalam bahasa Melayu, sebagai lambang negara, untuk membentuk jati diri kebangsaan dalam kalangan golongan muda kita, ditolak atas pelbagai alasan yang tidak munasabah.

Kedua ialah syarat penempatan guru. Semua guru yang berkhidmat di sekolah jenis kebangsaan Cina, dikehendaki memiliki kepujian dalam bahasa Mandarin pada tahap Sijil Pelajaran Malaysia, walaupun sesetengahnya tidak pun mengajar mata pelajaran yang menggunakan bahasa itu. Dengan pelaksanaan syarat ini, boleh dikatakan semua guru di sekolah Cina, akan terdiri daripada kaum Cina saja. Peraturan begini sudah tentu boleh menjejaskan pemupukan perpaduan di sekolah.

Guru hanya kaum Cina

Ketiga ialah keengganan menambah masa pendidikan bahasa Melayu untuk kedua-dua tahap satu dan dua, serta menyelaraskan sukatan pelajaran bahasa Melayu untuk tahap dua agar sama dengan yang digunakan di sekolah kebangsaan. Tujuannya adalah untuk mempertingkat pengetahuan dan penguasaan pelajar Cina agar menjadi lebih baik lagi.

Sesungguhnya tiga tindakan ini boleh ditafsirkan sebagai perbuatan keterlaluan untuk melindungi bahasa Mandarin selaku bahasa etnik Cina. Malang sekali, ia dilakukan dengan mengetepikan bahasa Melayu, yakni bahasa negara yang diberi peranan untuk menyatukan rakyat dan membentuk jati diri dalam kalangan generasi muda.

Akibat keadaan yang tidak mesra kepada bahasa Melayu ini, lepasan sekolah Cina rata-ratanya didapati bukan saja tidak cekap berbahasa Melayu. Tetapi lebih malang lagi mereka tidak mempunyai sikap integratif terhadap bahasa Melayu dan juga orang Melayu selaku penutur jatinya. Sehubungan ini, mereka didapati tidak mampu mempamerkan jati diri kebangsaan, khususnya dalam konteks kecekapan berbahasa Melayu.

Oleh sebab keengganan kaum Cina untuk ikut membantu memupuk perpaduan dan membentuk jati diri, melalui bahasa Melayu, tujuan murni kerajaan untuk membina negara bangsa yang bersatu padu dan rakyat yang berjaya mempamerkan jati diri kebangsaan dengan menggunakan lambang dan proses sosiobudaya Melayu, tidak kesampaian.

Sesungguhnya, bahasa Melayu mampu menyatupadukan rakyat kita yang berbilang kaum, serta mampu membentuk jati diri kebangsaan yang utuh dalam kalangan kita semua. Hanya kita sendiri yang menghalangnya atas kejahilan bahawa pengetahuan dan penguasaan bahasa Melayu yang lebih baik itu, boleh menggugat etnisiti tertentu.

Penulis Profesor Linguistik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Malaysia Fiscal Policy


Friday, November 9, 2012

Journal Sosiohumanika

Tinjauan Faktor-faktor Pendorong Kejayaan Kerjaya Ahli Akademik: Konteks Universiti Penyelidikan di Malaysia

Author: Al-Mansor Abu Said & Roziah Mohd Rasdi | Vol 5 No 2 November 2012

Abstract

  
IKHTISAR: Kajian ini telah meninjau teori-teori kejayaan kerjaya seperti Teori Sosial Kognitif Kerjaya (TSKK), Model Lanjutan TSKK, Model Perilaku Proaktif, dan Model Bersepadu Kejayaan Kerjaya. Berdasarkan teori-teori tersebut, kajian literatur ini telah meramalkan beberapa faktor individu (seperti modal insan, personaliti individu, dan modal sosial) serta faktor kontekstual (seperti sokongan organisasi dan kesesuaian individu-persekitaran) dalam mempengaruhi kejayaan kerjaya ahli akademik. Di samping itu, kajian ini juga menerangkan tentang pengaruh perilaku proaktif seseorang individu dalam mencetuskan penglibatan mereka dalam aktiviti-aktiviti pengurusan strategi melancarkan kejayaan kerjaya. Kajian ini mempercayai bahawa kesemua teori dan model yang dikemukakan dapat menerangkan fenomena kejayaan kerjaya individu ahli akademik. Model-model tersebut telah dibangunkan serta boleh diaplikasikan pada pelbagai golongan, sama ada individu pelajar atau pekerja. Ini membuktikan bahawa model-model tersebut juga turut sesuai digunakan dalam kalangan ahli akademik di Universiti Penyelidikan di Malaysia.
KATA KUNCI: Kerjaya, kejayaan kerjaya, ahli akademik, teori bersepadu, dan universiti penyelidikan di Malaysia.
 
ABSTRACT: This study has reviewed the theories of career success such as Social Cognitive Career Theory (SCCT), Advanced Model of SCCT, Model of Proactice Behavior, and  Integrated Model of Career Success. Based on the theories, this study has predicted several individual factors (such as human capital, individual personality, and social capital) and contextual factors (such as organisational support and individual-environment fit) in influencing the academic career success. In addition, this study describes the influence of individual proactive behavior in creating their involvement in management activities and strategies to launch successful careers. This study argued that the theories and models presented can explain the phenomenon of academic career success. These models have been developed and can be applied to various groups of either individual students or employees. This indicates that the models are also suitable for use in academia in Research Universities in Malaysia.
KEY WORD: Career, career success, academics, integrated theory, and research universities in Malaysia.
 
About the Authors:
Al-Mansor Abu Said, M.Sc. ialah Pelajar Ph.D. di Jabatan Pemajuan Profesional dan Pendidikan Lanjutan, Fakulti Pengajian Pendidikan UPM (Universiti Putra Malaysia), Serdang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia; dan Dr. Roziah Mohd Rasdi ialah Pensyarah Kanan di Jabatan Pemajuan Professional dan Pendidikan Lanjutan, Fakulti Pengajian Pendidikan UPM. Bagi urusan sebarang akademik, penulis dapat dihubungi dengan alamat e-mail: almansor.abu.said@mmu.edu.my
Please click here to see the full text in PDF.

Friday, October 19, 2012

Kaedah Penyelidikan Perniagaan

Kaedah Penyelidikan Perniagaan   

PENULIS :
Al-Mansor Abu Said
PENERBIT: DBP

ISBN: 9789834606589
TAHUN: 2012
HALAMAN: 398
MYR 36.00

Order?

Thursday, September 20, 2012

Anti-Cancer, Kencing manis: Pelbagai khasiat daun pecah beling

Pecah beling atau nama saintifiknya Strobilanthes crispus atau Saricocalix crispus (Acanthaceae) merupakan tumbuhan yang berasal dari Madagascar hingga ke Indonesia dan telah dikenal pasti buat pertama kalinya oleh Thomas Anderson (1832 - 1870) yang mengkelaskan tumbuhan ini di bawah Spermatophyta (tumbuhan berbunga dan gymnosperma). Daun in dikenali dengan nama pecah beling, enyoh kilo, kecibeling atau kejibeling di Indonesia. Di Malaysia, pokok ini lebih dikenali dengan nama pecah kaca, pecah beling atau jin batu. Pokok mudah ditanam dan hidup subur di Malaysia. Daunnya telah digunakan secara tradisional untuk merawat kanser, kencing manis serta batu karang dan juga sebagai agen diuretik.

Tumbuhan ini mempunyai kandungan kalsium karbonat yang tinggi dan air rebusannya bersifat alkali yang lemah. Kajian oleh Kusumoto dan rakan-rakan (1992) menyatakan bahawa ekstrak air pecah beling mempunyai kompaun atau molekul yang mampu untuk merencatkan pertumbuhan retrovirus; agen dalam jangkitan virus seperti sindrom kurang daya tahan penyakit (AIDS) dan juga mampu untuk merencatkan pertumbuhan sel leukemia. Terdapat banyak kompaun yang telah diasingkan dan dikenal pasti seperti asid kafeik, asid p-hidroksi benzoik, asid p-voumarik, asid vanillik, asid gentinik, asid ferulik dan asid siringik.

Daripada kajian makmal yang dilakukan oleh Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM), daun pecah beling mempunyai kandungan mineral yang sangat tinggi seperti kalium (51%), kalsium (24%), natrium (24%), ferum (1%) dan fosforus (1%). Daunnya juga mempunyai kandungan vitamin C, B1, B2 yang agak tinggi dan banyak bahan yang lain seperti katekin dan tannin. Daun ini juga mengandungi kafeina, tetapi kandungannya adalah rendah. Kesemua kandungan yang dinyatakan menyumbang kepada paras jumlah antioksidan (total antioxidant activity) yang sangat tinggi jika dibandingkan dengan yerbamate (teh herba) dan vitamin E (alfa-tokoferol).

Bagi kajian antikanser pula, kajian praklinikal telah dijalankan untuk menilai keberkesanan ekstrak pecah beling secara in vitro (kultur tisu) dan in vivo (kajian haiwan). Bagi kajian kultur tisu, ekstrak pecah beling bertindak secara efektif untuk merencatkan pertumbuhan sel kanser kolon, kanser hati dan kanser buah dada. Ekstrak ini mampu membunuh sel kanser dengan mengaruh sel kanser ini mati secara semula jadi (apoptosis) tanpa kesan sampingan atau keradangan. Di samping itu, ekstrak pecah beling ini juga mampu untuk memendamkan gen penyebab kanser, sekali gus mengurangkan risiko dan keterukan kanser. Bagi kajian haiwan pula, ekstrak air pecah beling pada kepekatan 2.5% dan 5% mampu untuk mengurangkan keterukan kanser hati bagi tikus yang diaruh kanser hati.


Fitosterol (sterol dari tumbuhan) telah berjaya diasingkan daripada daun pecah beling ini. Bahan ini telah terbukti mampu untuk merencatkan pertumbuhan sel kanser seperti yang telah disebutkan di atas. Bahan ini juga dikatakan mampu untuk menurunkan paras kolesterol darah kerana fitosterol akan bersaing dengan kolesterol di dalam usus, sekali gus menyebabkan kolesterol dari makanan tidak dapat diserap. 

Ekstrak air daun pecah beling juga telah diuji keberkesanannya sebagai agen antidiabetis pada tikus yang diaruh diabetes. Ekstrak daun pecah beling pada kepekatan 5% dan 7.5% mampu untuk menurunkan paras gula darah di samping meningkatkan paras jumlah antioksidan (total antioxidant level) darah bagi tikus yang diaruh diabetes atau kencing manis. Ekstrak ini tidak mempunyai kesan ke atas paras gula darah pada tikus normal, tetapi mampu untuk meningkatkan paras jumlah antioksida (total antioxidant level). Peningkatan paras jumlah antioksidan (total antioxidant level) dalam darah adalah penting untuk melindungi badan daripada radikal bebas. Oleh itu, ekstrak ini sesuai bukan sahaja untuk mereka yang berpenyakit, tetapi juga untuk mereka yang normal.

Kami telah menyediakan formula teh daripada daun pecah beling. Teh pecah beling ini telah menunjukkan tahap antioksidan yang sangat tinggi, merencatkan pertumbuhan sel kanser buah dada dan kanser ovari dan juga berkesan untuk menurunkan paras gula darah pada tikus yang diaruh diabates atau kencing manis. Hasil yang menarik lagi ialah di mana teh pecah beling ini mampu untuk merencatkan pertumbuhan 2 daripada 9 mikroorganisma yang dikaji iaitu Streptococcus sobrinus dan Streptococcus mutans. Bakteria yang disebutkan ini adalah bakteria yang menyebabkan karies gigi.

Kesimpulannya, daun pecah beling merupakan tumbuhan yang mempunyai banyak khasiat. Ia mempunyai jumlah antioksidan yang tinggi di samping mampu untuk bertindak sebagai agen antioksidan, antikanser, antidiabetes dan juga antimikrob. Walau bagaimanapun, kajian klinikal (human study) masih perlu dijalankan untuk menentukan kesannya terhadap pesakit kanser dan juga pesakit diabetes atau kencing manis.

Artikel oleh:
Prof. Madya Dr. Asmah Rahmat dan Mohd. Fadzelly Abu Bakar.
Jabatan Pemakanan dan Sains Kesihatan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan,
UPM, Serdang, Selangor, Malaysia.

Wednesday, July 25, 2012

Baghdad Battery

"Baghdad Battery merupakan salah satu artifak kuno yang paling memeningkan para cendekiawan dan pakar arkeologi.

Pada tahun 1930, pada makam kuno di luar Baghdad (Khujut Rabula), beberapa arkeologi yang melakukan penggalian disana menemui sebuah artifak yang dikatakan merupakan satu set bateri kimia yang usianya telah mencapai 2000 tahun lebih.

Artifak aneh tersebut terdiri atas sebuah silinder tembaga, batang besi serta karbon yang disusun dalam sebuah jambangan kecil (tinggi 14 cm, diameter 8 cm) yang terbuat dari tanah liat. Setelah para pakar membuat kajian didapati bahawa artifak tersebut merupakan sebuah bateri elektrik kuno.

Isu hangat

Para pengkaji berjaya memperolehi 1.5 volt dari artifak batu bateri elektrik tersebut , yang bekerja nonstop selama 18 hari dengan cara memasukkan cairan asam kedalam jambangannya, misalnya: air jeruk (sunkist & lemon lebih bagus), h2so4, semua larutan golongan elektrolit….Komponen bateri terdiri dari batang karbon sebagai anod (kutub positif), zink (Zn) sebagai katod (kutub negatif).

Usia artifak bateri kuno ini dianggarkan 2,000 – 5,000 tahun, lama sebelum Alessandro Volta (Itali) membuat bateri pertama kali pada tahun 1800 serta Michael Faraday (Inggeris) menemukan induksi elektromagnetik dan hukum elektrolit pada 1831 yang jarak penemuannya hingga kini mencapai sekitar 200 tahun lebih.

penemuannya hingga kini mencapai sekitar 200 tahun lebih.
Penemuan ini tentunya dapat mengubah pandangan manusia masa kini akan kemajuan teknologi yang telah dicapai oleh peradaban manusia masa lalu. Nampaknya, aktifitak elektrik telah dikenali oleh manusia pada masa itu.

Tidak hanya Baghdad Battery saja yang menarik perhatian para ilmuan maupun arkeolog di seluruh dunia, namun terdapat beberapa artifak serupa yang diduga juga sebagai peralatan elektrik masa silam, seperti Dendeera Lamps, Assyrian Seal dan The coffin of Henettawy.

Sebenarnya lampu Dendeera ini merupakan ukiran disebuah kuil di Mesir yang menggambarkan seorang Pharaoh sedang menggenggam sebuah benda yang seakan bola lampu lengkap dengan penggambaran kabel beserta plugnya!

Friday, July 20, 2012

Rentung


PELABUHAN HARCOURT, Nigeria - Lebih 100 orang yang cuba mengambil minyak petrol daripada sebuah lori tangki yang terbalik, maut apabila kenderaan itu disambar api.

Wanita dan kanak-kanak merupakan antara mangsa yang rentung. Sementara berpuluh-puluh yang lain mengalami kecederaan serius. Sebelum itu, pasukan tentera memberi amaran bahawa kebakaran boleh berlaku bila-bila masa sahaja.

Lebih 85 orang mangsa kemudian dikebumikan dalam satu kubur.

"Lori tangki itu terbalik kerana cuba mengelak tiga buah kenderaan dari arah bertentangan," jelas Ketua Suruhanjaya Keselamatan Jalan Raya Persekutuan, Kayode Olagunju.

Tidak lama kemudian, beratus-ratus penduduk tempatan di Ahoada memenuhi lokasi kejadian untuk mencedok minyak yang tumpah. Kebanyakan mangsa yang mati ialah pemandu teksi motor, dikenali sebagai Okada.

Beberapa buah jengkaut dibawa untuk menggali kubur besar untuk mengebumikan mangsa yang mayat mereka rosak teruk dan sukar untuk dikenal pasti atau diangkat ke tempat lain. Menilai kepada tahap kecederaan mangsa yang dirawat di hospital, jumlah kematian mungkin akan terus meningkat.

Kebocoran minyak dan kemalangan lori tangki sering berlaku di negara Afrika yang kaya dengan hasil minyak itu. Pada Oktober 1998, lebih 1,000 orang maut di Jesse, negeri Delta apabila sebuah paip saluran minyak meletup ketika orang ramai sibuk hendak mencuri minyak - AFP

Monday, July 9, 2012

Research design:- career success


No
Authors
Methodology:

1)
Hay, A and Hodgkinson, M. (2006)., Exploring MBA career success. Career Development International, 11, 2, 108-124
·         A total of 36 in-depth interviews were undertaken with MBA alumni which sought to capture the individual's own account of their career success in relation to their MBA.
·         The study utilised an inductive data analysis approach.
·         study conducted at top 15 business schools in the UK
·         interpretive approach
·         qualitative methods
·         purposive sampling
·         semi-structured interviews
·         inductive approach to data analysis (grounded theory)
2)
De Vos, A., De Hauw, S., and Van der Heijden, B. (2011). Competency development and career success: The mediating role of employability. Journal of Vocational Behavior, 79, 438–447
·         on-line survey, in a large financial institution located in Belgium, which employed about 16,000 white-collar workers at the time of our study
·         Simple random sampling, a total of 1050 employees to participate in an on-line survey.
·         final sample comprised 561 employees
·         five-point Likert scale
·         exploratory factor analysis
·         Chi-square test
6)
Akrivos, C., Ladkin, A., and Reklitis, P. (2007). Hotel managers’ career strategies for success. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(2), 107-119.
·         case study approach
·         sample of 65 Greek deluxe hotel’s general managers
·         postal questionnaire
·         sample represented
8)
Hennequin, E. (2007). What “career success” means to blue-collar workers. Career Development International 12(6), 565-581.
·         French blue-collar workers, 25 interviews
·         qualitative approach,
·         Semi-structured interviews

11)
Ballout, H. I. (2008). Work-family conflict and career success: the effects of domain-specific determinant. Journal of Management Development, 27(5), 437-466.
·         Qualitative research
·         Drawing on existing theoretical and empirical evidence the paper develops and presents a conceptual framework of the relationships between domain-specific variables, work-family conflict, and career success.
·         The paper also presents propositions based on the relationships suggested by the framework
12)
Winchester, H. Lorenzo, S., Browning, L., and Chesterman, C. (2006). Academic women's promotions in Australian universities. Employee Relations, 28(6), 505 – 522.
·         examined promotions policies and procedures of 34 of 38 Australian Universities
·         qualitative content Analysis
·         interviews 17 universities
·         interviews were undertaken by two of the co-authors of this paper (both female).
·         interviewees were predominantly senior University staff, both male and female
·         Content analysis of Australian university promotion policies
14)
Rippon, J.H. (2005). Re-defining careers in education. Career Development International, 10(4), 275-292
·         qualitative
·         method: interview
·         Twelve participants
·         theoretical sampling
·         Grounded theory

18)
Gainor, K. A. (2006). Twenty-Five Years of Self-Efficacy in Career Assessment and Practice. Journal of Career Assessment 14(1), 161-178.
·         experimental and quasi-experimental studies
·         program evaluations studies
·         analog studies
·         program descriptions
·         concerning self-efficacy in career assessment and practice published in refereed professional journals during the past 25 years.
·         reviewed the literature review sections
·         31 articles

20)
Gubbins, M.C., and Garavan, T. N. (2005). Studying HRD Practitioners: A Social Capital Model. Human Resource Development Review, 4(2), 189-218.
·         Concept paper
·         Theoretical development
21)
Ismail, M.,  Mohd Rasdi, R., and Abdul Wahat, N. W. (2005). High-flyer women academicians: factors contributing to success. Women in Management Review 20(2), 117-132.
·         career-history method
·         in-depth interviews, combined with personal documents
·         study sample consists of women professors
·         31 women professors
·         were interviewed
·         recorder-cum-transcriber was used
·         Constant comparative analysis of data (Glaser and Strauss, 1967)
22)
Coleman, M. (2010). Women-only (homophilous) networks supporting women leaders in education. Journal of Educational Administration, 48, 6, 769-781.
·         two case studies of networks A and B
·         Qualitative research: semi-structured interviews
·         Network A had 20 members
·         Network B had 50 members.
23)
Enache, M., Sallan, J.M., Simo, P., Fernandez, V. (2011). Career attitudes and subjective career success: tackling gender differences. Gender in Management: An International Journal, 26(3), 234 – 250.
·         web-based survey
·         434 Spanish graduate and post-graduate distance-learning students of the psychology, business administration, humanities, communication, and law degrees
·         167 surveys were submitted by the respondents
·         eight-item scale and six-item scale
·         Cognitive interviews
·         Cronbach’s a coefficient
·         reliability analysis
·         Correlation analyses

24)
Bozionelos, N., Bozionelos, G., Kostopoulos, K., Polychroniou, P. (2011). How providing mentoring relates to career success and organizational commitment: A study in the general managerial population. Career Development International 16(5), 446-468
·         two cohorts of first year executive Master’s in Business Administration (MBA) students in a Business School
·         Questionnaires were handed in the class
·         365 completed questionnaires, 194 were included in the analysis
·         Descriptive statistics
·         Subjective career success measured with seven items from Gattiker and Larwood (1986) in a five-point response format
·         Mentoring received assessed with seven items on a five-point response
·         Format
·         Mentoring provided measured with a scale that contained eight items on a five-point response format
·         principal components analysis
·         varimax rotation
·         Pearson correlation coefficients

25)
Tharmaseelan, N., Inkson, K., and Carr, S.C. (2010). Migration and career success: testing a time-sequenced model. Career Development International 15(3), 218-238.
·         participants were Sri Lankans
·         Eight hundred questionnaires were distributed, of which 210 of the 221 returned questionnaires were usable, all from Sri Lankans 25 years or over
·         five-item scale incorporating the major themes of success indicated by Hall (1996)
·         Reliability tests (Cronbach’s a)
·         Regression analysis
·         Correlation analysis
·         Wash scale
·         Post-hoc analysis
26)
Thanacoody, P.R., Bartram, T., Barker, M., and Jacobs, K., (2006). Career progression among female Academics: A comparative study of Australia and Mauritius. Women in Management Review 21(7), 536-553.
·         case-study approach
·         Thirty in-depth interviews from two universities
·         data consisted of open-ended questions
·         Half of the interviews were tape-recorded and notes were also taken during all of the Interviews
·         Comparative analysis of data (Glaser and Strauss, 1967)
27)
Heslin, P.A. (2003). Self- and Other-Referent Criteria of Career Success. Journal of Career Assessment, 11(3), 262–286.
·         Part-time MBA students (N = 71) at a leading Canadian business school
·         Likert-type scale ranging from 1 (not too successful) to 7 (very successful).
·         test-retest reliability
·         open ended Question for H1
·         Hypotheses 2, 3a, and 4 were assessed with a slightly modified version of the widely used career satisfaction scale developed by Greenhaus et al. (1990)
·         convergent and discriminant validity

28)
Lent, R.W., and Brown, S.D. (1996). The career development quarterly, Social cognitive approach to career development: an overview, 44, 4, 310-321
·         Concept paper
·         SCCT adopts Bandura’s (1986) triadic reciprocal model of causality
29)
Yeo, R.K., and Li, J. (2011). Working out the quality of work life: A career development perspective with insights for human resource management. Human Resource Management International Digest 19(3), 39-45.
·         US study of data collected between 2007-2009 from 140 working people who had decided to improve their career prospects and, thereby, their quality of work life, through professional education
·         data analysis
30)
Mohd Rasdi, R., Ismail, M., Uli, J., Mohd Noah, S. (2009). Career Aspirations and Career Success Among Managers in the Malaysian Public Sector. Research Journal of International Studies, 9, 21-35.
·         large cross-sectional career success study conducted on managers of Malaysian public sector organizations
·         quantitative survey
·         seven-point Likert-like scale
·         Cronbach’s Alpha
·         open-ended questions
31)
Sullivan, S.E., Baruch, Y., and Schepmyer, H. (2010). The Why, What, and How of Reviewer Education: A Human Capital Approach. Journal of Management Education,34(3), 393–429.
·         Concept paper
32)
Stumpf, S.A. (2010). Stakeholder competency assessments as predictors of career success. Career Development International, 15, 5, 459-478
·         342 people participated, 330 sample, participating in a MBA degree program (94 percent) or a corporate executive development program
·         Factor analyses
·         five-point response scales (Likert scale)
·         Principal Component Analysis with Varimax Rotation and Kaiser Normalization
·         simple correlations of the eight competency dimensions for each rater group

33)
Ahmad Tipu, S.A., and Manzoor Arain, F. (2011). Managing success factors in entrepreneurial ventures: a behavioral approach, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 17(5), 534-560.
·         case-study approach
·         Three ventures from Pakistan’s food industry were selected
·         interviews
·         comparative analyses
·         semi-structured questionnaire
·         Thematic analysis of interview transcripts


35)
Ng, T.W.H., Eby, L.T., Sorensen, K.L., Feldman, D.C. (2005). Predictors of objective and subjective career success: A meta-analysis, Personnel Psychology, 58, 367-408.
·         Meta-analysis,
·         140 relevant articles.
·         Random sample of 30 studies.
·         correlation coefficient analysis.
·         average correlation
·         moderator analyses, used 15 studies and Q statistic
·         weighted least-squares multiple regression 
36)
Mayrhofer, W., Meyer, M., Schiffinger, M., and Schmidt, A. (2008). The influence of family responsibilities, career fields and gender on career success: An empirical study. Journal of Managerial Psychology, 23(3), 292-323.
·         Questionnaire during the 2004 and 2005 follow-up surveys of a panel study started in 2000. The sample consists of 305 business school graduates
·         partial least squares (PLS) procedure
·         significance of the path coefficients was determined using a bootstrap procedure (e.g. Chin, 1998) with 500 subsamples
·         instability of work content (11-point scale ranging from “very stable” to
·         “ever-changing”
·         correlation matrix
·         Harman one-factor test as a preliminary analysis
37)
Omar, Z., Krauss, S.E., Sail, R.M., and Ismail, I.F. (2011)., Exploring career success of late bloomers from the TVET background. Education & Training, 53(7), 603-624
·         both quantitative and qualitative approaches
·         Survey data: 86 TVET graduate late bloomers
·         seven-point scale format (likert scale)
·         semi-structured interview protocol
·         Data analysis using SPSS
·         Descriptive analysis
·         one-way ANOVA
·         Spearman’s rank-order correlation test
·         Qualitative data analysis using a basic thematic analysis approach.