Sunday, November 27, 2011

Masjid Lala Tulip di Ufa (Rusia)

Pada akhir XVIII abad Maharani Catherine II mengeluarkan perintah untuk membentuk Perhimpunan Spiritual Ufa beragama Islam Undang-Undang, yang diketuai oleh Mufti. Sejak itu, Ufa menjadi pusat Islam Rusia. Pada tahun 1998, salah satu masjid yang paling luar biasa dan indah, Lala-Tulip telah dibina di Ufa. Hari ini kita akan melihat akan dari dalam dan di luar, bercakap mengenai pusat budaya dan agama ini, dan melihat pemandangan dari satu menara masjid.



Kemunculan masjid agak luar biasa. Ia adalah moden dan pada masa yang sama maksud jelas difahami. 


Orang ceria dan berwibawa tinggal dan bekerja di sini. 


Masjid ini bukan sahaja sebuah rumah doa. Ini adalah benar-benar seluruh pusat: institusi pendidikan dengan asrama sendiri, sebuah kuil Islam, tempat untuk perhimpunan pemimpin-pemimpin Islam agama, perpustakaan dan bilik persidangan. Secara keseluruhan, masjid boleh menampung kira-kira seribu orang-orang yang beriman.


Walau bagaimanapun, bukan sahaja umat Islam sentiasa dialu-alukan di sini. Semua yang anda perlu lakukan adalah untuk menghormati tradisi mereka, menanggalkan kasut anda dan anda boleh memasuki.


Kawasan pedalaman yang lebih tradisional, sekurang-kurangnya extravagances. Tiada apa-apa jua harus mengalihkan perhatian daripada solat, itulah sebabnya mengapa lelaki dan wanita berdoa secara berasingan.


Wahai orang-orang yang beriman memasuki masjid berkaki ayam, ini adalah kebersihan yang rendah. Mereka berlutut di atas lantai, kepala dan muka busur permaidani.


Pada tahun 1773, Catherine II meluluskan undang-undang toleransi agama. Beliau membandingkan dirinya dengan Tuhan yang bertolak ansur untuk pelbagai bahasa, agama dan bangsa.


Kali ini telah bermasalah. Pugachev dan pemberontak menganjurkan kebangkitan. Atas sebab ini, beberapa dekri yang memerlukan pihak berkuasa tempatan untuk menggabungkan kepentingan negeri dan toleransi agama yang telah dikeluarkan.


Semua masjid ennobled, dan dikelilingi oleh pagar. Sekolah telah dibuka berhampiran masjid. 


Jadi Ufa menjadi pusat kehidupan Islam di Rusia. Dan kini Ufa kerusi pemimpin Islam rohani Rusia dan negara-negara Eropah CIS.


Institusi yang dicipta oleh perintah Catherine adalah unik. Islam yang biasa tidak memerlukan organisasi yang berpusat, dia berdoa kepada Allah, dan jika ada sesuatu yang tidak jelas, Mullah akan jelaskan. Tetapi ia sangat berguna untuk negara yang mengawal kehidupan sosial umat Islam Rusia melalui pihak berkuasa rohani.


Soalan yang paling kerap ialah mengapa pusat Rusia Islam di Ufa, bukan di Kazan. Jawapannya adalah jelas, Kazan telah ditawan dan Ortodoksi telah merebak di sini dengan menggunakan kekerasan. Dan Bashkortostan secara sukarela menyertai Empayar Rusia dan dari segi keselamatan awam, untuk memberi kuasa kepada Ufa merupakan penyelesaian yang paling logik.


Mari kita kembali ke zaman moden. Sekarang mana-mana Muslim boleh datang dalam Lala-Tulip untuk mendapatkan nasihat atau penjelasan. Masjid mempunyai kursus khas di mana sesiapa sahaja boleh mendapatkan pemahaman awal Al-Quran dan asas-asas Islam.


Tempat untuk mesyuarat, persidangan dan kongres. 


Setiap tahun kira-kira satu kajian ratus orang di Institut Islam. 


Walaupun persepsi umum keterukan Islam, ia tidak begitu. Sebagai contoh, umat Islam secara rasminya boleh mendapatkan perceraian, dan inisiatif boleh datang daripada kedua-dua lelaki dan seorang wanita.


Dua menara mempunyai bentuk tunas bunga tulip, yang sejak zaman dahulu kala adalah simbol orang-orang Turki. 





Masjid ini berdiri di atas bukit, hutan dan sungai di satu pihak, bandar di pihak yang lain. 







Well, abstrak daripada agama-agama dan melihat keindahan. Taman Victory dengan peringatan dan muzium kemuliaan ketenteraan terletak di utara. Suatu tempat di kaki langit terdapat kilang-kilang penapis minyak dan stesen janakuasa haba.



Rumah kuning mula-mula bangunan lima tingkat Stalin. 



Biathlon sukan dan rekreasi yang kompleks