Wednesday, November 23, 2011

Malangnya Bahasa Melayu, Oh Bahasa Ku.

Pada hari yang sama dan dalam akhbar yang sama, ada dua kenyataan tentang bahasa Melayu dari dua orang tokoh, yang menyebabkan saya keliru.

Berita Harian: Rabu 14 September 2011.

Bahasa ibunda kubu budaya bangsa: Kaum Melayu perlu menyedari peranan penting bahasa Melayu - Kata Teo Kok Seong, Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu, UKM

Berita Harian: Rabu 14 September 2011.

Wajib lulus BI: Dilaksana apabila guru bahasa Inggeris untuk peringkat SPM mencukupi - Kata Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri.

Apakah makna dan implikasinya kalau sudah diwajibkan ?
Mungkin sampai  saya mati nanti,  kedudukan bahasa Melayu akan kekal menjadi melukut di tepi gantang. Saya rasa sangat sakit hati bila:

1. Dalam sepanduk atau poster , Bahasa Melayu tidak diletakkan di atas sekali.

2. Dalam majlis-majlis rasmi yang dihadiri rata-ratanya oleh orang Malaysia, ucapan dibuat dalam bahasa selain dari bahasa Melayu.

Setahu saya selain Malaysia, ada dua negara iaitu India dan Filipina, yang majoriti penduduknya pandai berbahasa Inggeris tetapi taraf hidup mereka dan negara mereka tidaklah maju sangat.

Dan terlalu banyak negara lain yang tidak mengutamakan bahasa Inggeris, tetapi negara mereka jauh lebih maju dari negara-negara yang saya sebutkan di atas.

Itu pandangan dan perasaan saya sahaja. 
Apa pula pandangan dan perasaan anda ?


Dan jemput lihat pula video di bawah dan apa perasaan anda  setalah melihatnya?

Ketika orang Melayu berbangga menggunakan nama barat, orang barat menyanjung nama Melayu, Ketika remaja Melayu sibuk "Bershuffle", remaja barat asyik mempelajari lenggok tarian Zapin, Ketika kita ingin menjadi "Orang Putih", "Orang Putih" ingin menjadi kita kerana mereka tahu KEHEBATAN MELAYU !!
Sumber: al-lavendari