Thursday, March 4, 2010

Perutku Buncit

Untuk memelihara kecergasan diri, setiap orang perlu bersenam untuk sentiasa kekal sihat dan cerdas.

Jangan memaksa diri untuk bersenam apatah lagi jika seseorang itu sudah bersedia. Lakukan senaman dengan cara yang betul seperti:

  1. Senaman angkat berat untuk semua kumpulan otot (dada, belakang, bahu, lengan, perut dan kaki) sekurang-kurangnya dua hari dalam masa seminggu.
  2. Mulakan tanpa mengangkat apa-apa beban. Jika mahu, boleh memilih dumbel yang mempunyai beban yang ringan.
  3. Buat senaman sekurang-kurangnya sebanyak 10 hingga 15 kali. Jika anda yakin boleh melakukannya lebih, tambahkan berat.
  4. Apabila tubuh sudah boleh menyesuaikan diri, tambahkan kekerapan bersenam dalam masa seminggu.
  5. Pastikan anda membuat gerakan ringan sebelum dan sesudah bersenam.

TIPS ATASI MASALAH PERUT BUNCIT

Bagi setiap orang, mengalami perut buncit adalah sesuatu yang memalukan kerana ia dilihat sebagai salah satu punca yang boleh menyebabkan seseorang itu hilang keyakinan diri. Berikut adalah tips untuk mengatasi masalah perut buncit:

Bersarapan dengan Yogurt
• Pengambilan yogurt yang rendah lemak ketika sarapan dipercayai dapat membantu menghilangkan lemak pada perut.
Jangan gelojoh ketika makan
• Kunyah makanan dengan perlahan dan telan makanan apabila ia benar-benar hancur. Apabila menelan makanan terlalu cepat udara yang tertahan dan ter sekat di dalam usus akan membentuk gas yang menyebabkan perut terasa penuh. Makanan yang tidak di kunyah dengan lumat susah untuk dihadamkan dan menyebabkan terhasilnya gas-gas yang membentuk perut buncit.
Kurangkan pengambilan garam
• Pengambilan garam yang banyak di dalam diet harian akan menyebabkan berlakunya pertambahan sodium dalam badan. Ia juga melambatkan mekanisma dan memaksa air keluar dari sel badan dan meyebabkan perut terasa penuh dan perut mula mengembung kehadapan.

Minum air
• Sekiranya anda berasa perut anda kembung dipenuhi air kesan daripada penyimpanan air berlebihan, anda boleh mengurangi masalah itu dengan meminum lebih banyak air. Pengambilan air ini dapat mencairkan konsentrasi sodium dalam tubuh untuk melancarkan jumlah air yang keluar daripada tubuh. Selain itu ia juga dapat menjamin fungsi hempedu supaya aktif mengeluarkan bendasing dalam badan.

Pengambilan serat yang tepat
• Pengambilan serat dari buah-buahan seperti pear dan epal yang mengandungi banyak air dipercayai dapat mengimbangi penyimpanan air yang boleh menyebabkan pengembungan pada perut.

Berkongsi rasa antara satu sama lain sesuatu kebaikkan adalah anda seorang yang penyayang.

boleh dapat Info produk layari www.wanita2u. com

No comments: