Thursday, September 8, 2016

Sudah solat asar ke ?

Seorang suami bertanya pada isterinya : " Sudah solat asar ke ?
"belum, jawab isterinya ringkas.
Suami bertanya lagi : " kenapa belum solat ?"
Lalu isterinya menjawab : " saya baru sahaja balik, badan letih sekali dan saya tertidur tadi "...
suaminya menjawab : " baiklah ... bangun dan solatlah asar dan maghrib sekaligus, sebentar lagi sudah masuk waktu isyak ".

Pada keesokan harinya suami pergi untuk bertugas ke Singapura... seperti biasa seharusnya si suami akan menelefon isterinya bila telah tiba dengan selamat di tempat kerjanya . Si isteri menunggu berjam-jam telefon dari suaminya namun si suami tak juga menghubunginya... SMS atau whatapp singkat pun tidak ada ...si isteripun mulai cemas, ini bukan kebiasaan suaminya ... ia mula membuat macam2 andaian dan amat risau dengan keselamatan si suami ... berkali2 ia mencuba menghubungi HP suaminya ... terhubung tapi tidak diangkat.

Setelah beberapa jam akhirnya si suami mengangkat HP nya ... terketar-ketar si isteri bertanya : " suamiku apakah engkau telah tiba dengan selamat ? " ....

" Ya, alhamdulillah '' jawab suami ringkas ...
" bila sampainya ? " si isteri bertanya lagi ...
si suami menjawab ; " saya sampai kira-kira 4 jam yang lalu " ...
dengan nada marah si isteri berkata lagi : " 4 jam yang lalu dan tidak menghubungi aku ?? " ....
masih dengan nada malas si suami menjawab : " aku merasa letih sekali dan aku tertidur sebentar " ....

si isteri bertanya lagi : " berapa minit sangat, kalau hendak telefonku ??? cuma sekejap call pun tidak boleh ke ??? apa tidak kedengaran bunyi HP mu waktu tadi aku menghubungi berkali2 ?? " ....

" ya ... aku dengar " jawab suami ...
.
dengan suara sedih si isteri berkata ; " kenapa macam itu .. apa sudah tidak sayang padaku lagi ?? " ...

si suami menjawab : " aku amat sayang padamu ... tapi kelmarin mengapa engkau tidak menyahuti seruan azan asar dan bersegera solat, bukankah solat itu hanya sebentar, bagaimana nanti aku bila ditanya ALLAH tentang perbuatanmu itu ... apakah engkau sudah tidak sayang padaku ? " ....

si isteri terdiam kaku dengan jawapan si suami, lantas berkata : " engkau benar suamiku ... aku mohon maaf ... aku berjanji untuk tidak mengulanginya lagi " ...

sejak saat itu si isteri tidak pernah lagi melewat-lewatkan waktu solat bila telah tiba waktunya ....

"Sesungguhnya... orang yang benar-benar mencintaimu adalah orang mendorongmu ke cahaya bila kegelapan menyeliputi hatimu , agar mampu berjalan bersamanya di jalannya ALLAH..ia akan terus menyokongmu agar engkau tidak berpaling ataupun mundur ke belakang.."

Semoga agama semarak di dalam hati kita dan bimbinglah keluarga kita dengan izinmu ya Allah...dan semoga kita semua diberikan Hidayah dan taufiq-MU.... Aamiin....Aamiin Ya Rabbal 'Aalamiin...
#CopynPaste #Share

No comments: