Sunday, January 8, 2012

Hasan Ali dipecat dari PAS (Kemaskini)

PETALING JAYA: Exco Selangor, Datuk Dr Hasan Ali telah dipecat dari PAS berkuat kuasa serta-merta,  Harakahdaily.

Dalam kenyataan ringkas, PAS Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata keputusan kolektif jawatankuasa pusat parti itu telah dicapai berdasarkan peruntukan satu dalam 82 Perenggan (9) perlembagaan parti kerana tindakan Hasan, yang telah dianggap menjejaskan parti.

Dr Hasan, yang juga bekas Pesuruhjaya PAS Selangor dan Adun Gombak Setia, telah mengkritik kepimpinan PAS, terutamanya mengenai konsep negara kebajikan yang didukung oleh parti itu, yang katanya menyeleweng dari perjuangan asal membela Islam.

Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan, dalam reaksi segera, menyatakan sokongan penuh bagi keputusan itu.

Dr Hasan boleh merayu terhadap keputusan itu kepada majlis Shura, badan pembuat keputusan tertinggi parti.

Sebagai reaksi terhadap tindakan parti, Dr Hasan melahirkan rasa terkejut dan berkata beliau akan berunding dengan rakan-rakannya dan ulama.

"Saya baru sahaja menerima berita pemecatan saya. Saya amat terkejut dengan tindakan drastik oleh jawatankuasa kerja pusat PAS," kata Dr Hasan.

"Saya juga sedih bahawa perjuangan saya bagi Islam yang dibayar balik dengan cara ini," katanya.

Dr Hasan berkata beliau akan memanggil sidang akhbar "segera" untuk menjelaskan kedudukannya.

Sementara itu, setiausaha politik Kasyaf Besar Selangor, Faekah Husin berkata nama Exco baru akan dikemukakan ke istana pada hari Rabu.

Beliau berkata Dr Hasan harus meletakkan jawatan sebagai ahli majlis eksekutif kerana beliau tidak lagi menjadi ahli parti komponen Pakatan Rakyat.

No comments: