Friday, December 31, 2010

Alasan Anne Ngasri Buka Tudung dan komen pembaca

Maka terbaca pula blog dari seorang blogger tentang alasan seorang artis wanita yang membuka tudung. Nak tergelak pulak rasanya.

***************************
AKTRES kecil molek, Anne Ngasri yang cukup sinonim dengan watak remaja kini selesa dengan penampilan bertudung.

Ibu kepada dua cahaya mata ini menganggap dirinya kini sudah sampai ke titik perubahan.

Bagaimanapun katanya, perubahan tersebut biarlah berlaku secara perlahan-lahan.

“Sejak pulang dari menunaikan umrah, saya merasakan diri saya sudah bersedia untuk membuat perubahan.

“Sebenarnya saya sudah lama menyimpan hasrat untuk pakai tudung tapi sekarang adalah masa paling sesuai.

“Namun begitu untuk cerita Mayang Mengurai, saya terpaksa membuka tudung kerana niat untuk mencari rezeki. Lagipun memang susah kalau kita nak harap watak yang pakai tudung sahaja,” ujar Anne.

Menurutnya, biarlah niatnya membuka tudung dinilai antara dia dan Allah sahaja.

“Saya tahu tidak manis jika saya buka dan pakai tudung, namun biar Tuhan sahaja yang mengetahui niat saya.

“Mungkin orang akan keliru dengan penampilan saya, dalam drama saya tak pakai tapi jika mereka jumpa saya diluar saya pakai tudung lengkap.

“Saya tahu jaga batasan saya dengan penampilan baru ini, saya tidak pakai baju yang jarang dan menjolok mata serta berlakon watak yang berpegangan tangan,” ujar ibu kepada dua cahaya mata lelaki Abdul Warits dan Abdul Wardi.

Ketika ditanya tentang tawaran berlakon dengan penampilan bertudungnya, kata Anne dia menyerahkan segalanya kepada Allah.

“Saya percaya rezeki itu datang dari-Nya, kalau kita berubah ke arah kebaikan pasti Allah membuka jalan rezeki yang lain untuk saya,” ujar Anne yang tidak mahu komitmen terhadap lakonan mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri dan ibu.

Bercerita tentang lakonannya dalam drama Mayang Mengurai, Anne memegang watak sebagai Mayang Indra, adik kepada Mayang Mengurai yang mempunyai kuasa untuk memukau orang.

“Saya terpaksa mengunakan bulu mata palsu yang tebal di bahagian atas dan bawah. Sebelum ini saya jarang mengunakan bulu mata palsu ketika berlakon.

“Untuk bawa watak Mayang Indra, saya perlu membaca buku-buku dongeng puteri seperti Cinderella dan Rapunzel,” kata Anne.

Mayang Mengurai merupakan adaptasi cerita dongeng Rapunzel yang akan ke udara pada jam 4.30 petang mulai Isnin (12 Januari) hingga Khamis dalam slot Lagenda TV3.

Antara barisan pelakon drama bersiri itu adalah Tania Hudson (Mayang Mengurai), Zarina AF (Mayang Merdu), Ammar (Khalif), Kamal Adli (Shahrul), Sabrina Ali (Kornilam) dan ramai lagi.

Anne mengakui dia tidak mahu pengambaran yang dilakukan di luar Kuala Lumpur kerana enggan berjauhan dengan anak-anaknya.

“Setiap tawaran saya akan pastikan tidak ada pengambaran yang jauh-jauh dari Kuala Lumpur, untuk cerita ini ada babak yang dibuat di Perak, jadi saya terpaksa ulang alik setiap hari dari rumah ke sana,” kata Anne yang juga tidak mahu memegang watak utama kerana komitmen yang tinggi.

“Saya lebih gemar membawa watak pembantu berbanding watak utama, ini kerana saya tidak mahu komitmen, saya lebih senang dengan watak pembantu,” kata Anne mengakhiri perbualan.
Bookmark and Share
Posted by Tan Sri Ami Shah Maharaja Blog at 12:40 PM
32 comments:

Anonymous said...

WARDINA pakai tudung..tapi rezeki dia ok pun...tudung bukan fesyen..tapi kemestian untuk wanita..kan?
January 23, 2010 9:25 AM
Anonymous said...

Nak bukak, bukak je ... naper nk bg alasan cari rezeki plak. Byk lg sumber rezeki yg tak perlu bukak aurat. Tepuk dada tanya iman
March 1, 2010 4:38 PM
Anonymous said...

kalau camtu leh bogel lah...'niat nak cari rezeki'
March 17, 2010 1:30 AM
Anonymous said...

apa kes??bukak tudung cari rezeki..x sepatutnya tu..bukak tudung saji cari makanan la wei
November 4, 2010 9:09 AM
Anonymous said...

gelap betul hati minah ni.....
November 8, 2010 3:55 PM
Anonymous said...

terserah pd manusia utk menilai...moga ALLAH memberi kekuatan buat Anne utk teruskan niatnya utk bertudung...amin...
November 8, 2010 10:54 PM
Anonymous said...

anne takyah pakai tudung terus lagi bagus! buat apa pakai tudung2...menyusahkan sahaja!
November 10, 2010 1:12 PM
cinny said...

janganlah mngata kat orang.betulkan diri sendiri .yang komen ni sempurna ka?.tepuk dada tanya selera.kalau dah rezeki dia dalam lakonan nak buat macam mana.takan nak keja cuci longkang.fahami situasi orang.maaflah kalau kata kata saya ni pedas
November 13, 2010 2:17 PM
Anonymous said...

boleh ke mcm tu? buka tudung niat cari rezki? tudung tu kan aurat? hukum pun haram dedahkan aurat...kalau mcm tu nanti semua GRO boleh cakap saya berzina niat nak cari rezki....huahuahuahua...cetek sungguh ilmu agama manusia sekarang....Ya Allah...hanya Engkau Yang Maha Mengetahui..

Cinny - aku plak says : ko tu kapir laknattullah..takder halal haram..takder dose pahala...org cuci longkang..kalau dia beriman..jauh lagi mulia dari org paling kaya didunia ni....rezki tu Allah yang bagi...Dia yang maha kaya..Maha berkuasa...sampai time ko berjimak pun dia boleh bagi bagi rezki anak...hahahaha inikan pula kalau usaha untuk kerja yang baik..lagi la senang dapat rezki...jangan sempitkan pikiran bodoh ko tu kat orang lain k...Islam itu syumul...Wallahualam..
November 16, 2010 12:19 PM
Anonymous said...

BILA ALLAH DAH WAJIB KAN SESUATI MAKNANYA PERKARA TU PASTI ADA KEBAIKANNYA..
SEAKAN2 MENGHINA HUKUM ALLAH PLAK BILA DIA KATA BERTUDUNG SUSAH NAK CARI REZEKI..
KALU KITA IKUT PERINTAH ALLAH REZEKI TU AKAN SENTIASA DGN KITA..MUNGKIN TAK BANYAK..TAPI KEBERKATAN TU YANG PENTING
ALLAHUALLAM
November 16, 2010 12:28 PM
Anonymous said...

niat tak menghalalkan cara...
November 16, 2010 2:29 PM
Anonymous said...

"biarlah niatnya membuka tudung dinilai antara dia dan Allah sahaja".
emmm.....kte xlayak nak judge die camner, sbb bkn kte yg tentukn dose pahale n syurga nerake..sbb yg baik 2 dtg dri Allah n yg buruk 2 dtg dri kte sendri..huhuh..
November 18, 2010 4:35 PM
Anonymous said...

tak guna sembahyang 5 waktu klu mulut tahap setan nak bercakap.. cermin diri dulu sebelum nak bagi nasihat kat org.. amboiii... klu nak menyedarkan seseorang ttng baik dan buruk sesuatu perkara.. jgn la smpai memaki hamun... cakap BODOH / SUNDAL / GATAL / SHIAL.. pe bezanye korang ngan setan!!! ... bagi la nasihat yg berfaedah..
November 19, 2010 5:02 PM
hardyzs said...
This post has been removed by the author.
November 19, 2010 10:27 PM
Anonymous said...

aku setuju la dengan pemberi nasihat di atas ni. takde beza korang dengan iblis kalau cakap camtu semua. takpelah dia pon dah cakap tu antara dia dengan tuhan kan. haa lantaklah kubo hang dgn dia sama ka ? memang betoi kita ni kena bagi nasihat tapi bukan cara camtu maklong oiii....
November 20, 2010 4:54 AM
Anonymous said...

saye pon setuju, klu mcm tu care nk bg nasihat, baik tak payah. silap2 kita pulak yg berdosa. sekurang2nya tak pakai tudung tu dosa dia dgn Allah, yg kita dok mengata itu ini dosa sesama manusia, bawakla ke akhirat nnt klu dia tak maafkan.
November 23, 2010 12:52 PM
Anonymous said...

kalau DIA xbg rzki btol2 bru tau...matlamat x menghalalkan cara..TQ
November 23, 2010 10:23 PM
Anonymous said...

untuk pengetahuan, hanya Allah SWT saja yg boleh membuat judgement.. kita manusia adalah tidak layak sekali.. kalau nak tegur org pun, gunakanlah bahasa yg paling halus dan beradap lah sopan sikit.. janganlah bercakap seolah2 kita yg perfect.. maki hamun pun berdosa jugak... sepatutnya kita sebagai hamba Allah berdoalah supaya Allah SWT membukakan segala pintu2 keberkatan dan rahmat terhadap Anne dan keluarga.. bukannya nak kutuk2... senang ajer, B4 u judge org lain, u judge ur self first.. Renung2 kan lah dan selamat beramal... ///
November 24, 2010 6:56 PM
Anonymous said...

Agama Islam tidak mengajar pengikut2 nya supaya memaki hamun sesama manusia... haruslah diingat tu.. cuba kita baca balik ajaran2 yang diturunkan oleh Allah melalui kitab suci Al-Quran... adakah boleh kita memaki hamun sesama ummat manusia.. bukan setakat itu saja, malahan Islam tidak mebenarkan sama sekali untuk mengutuk Agama2 lain.. kalau nak tegur pun penuh dengan adap sopan dan santun.. jadi saya ingin menegur sahabat2 supaya gunakanlah cara2 yang telah di ajar oleh Rasullullah SAW untuk menegur sesama manusia... amiin..
November 24, 2010 7:04 PM
Anonymous said...

malaysia adalah negara secular...korang penyokong-penyokong PAS jangan paksa orang pakai tudung!kami akan halang dari kamu melakukannya! hidup UMNO...hidup PERKASA!
November 25, 2010 9:55 AM
Anonymous said...

Pas ke Umno ke..Orang Islam kan??
Saya bukan Pas bukan Umno dan bukan PKR, tapi hukum Islam suruh kita tutup aurat bukan sebab kita Pas ..ok?
November 25, 2010 4:26 PM
misah said...

Bertaubatlah kawan2 andai kita tersalah cakap....Menutup aurat bukan kerana parti....Islam tetap Islam....
November 26, 2010 3:37 PM
Anonymous said...

bukan masalah dosa dia ngan allah saje la bro.. kite pon dapat dose gak k kalo x tegur... pikir r??
November 28, 2010 1:32 AM
joe said...

ala shiela rusli boleh je belakon watak jahat tp pakai tudung...ape masalahnye????
Anne > harap2 hati ko terbuka nk pakai tudung sampai mati..jgn buka2 lagi k..pakai tudung tu da betol!
November 29, 2010 12:35 PM
Anonymous said...

Anne, bahaya kenyataan kamu tu. Rezeki datang daripada Allah. Bukan manusia yang tentukan. Cuma sebagai manusia kita kena usaha. Bukanka ada juga pelakon yang memakai tudung tapi dia tetap juga dipilih sebagai pelakon. Yang penting mutu lakonan kamu jaga. Kenyataan kamu tu dah tunjuk yang seolah-olah amalan Islam ni menyekat rezeki org bila bertudung. Jangan kata itu antara kamu ngan Allah. Berat tak tertanggung kamu bila berhadapan dengan Nya nanti. Bahaya tu. Cuba kamu perhati keliling kamu. Ramai org bertudung juga mampu berjaya dan memegang jawatan tinggi.
December 1, 2010 7:12 AM
Anonymous said...

Wow..kalau cara nasihat kena rujuk al quran...tapi ada sapa2 rujuk alquran pasal buka aurat..korang ni bila kena tegur/maki/kutuk/nasihat semua kena ikut ajaran islam/alquran..jadi bila diorang yg bagi nasihat cara kasar tentang buka tudung korang melenting tapi dia buka aurat korang tak melenting...KALAU DAH HARAM TU HARAM JUGA...JANGAN CARIK ALASAN UNTUK MENGHALALKAN YG HARAM NANTI JADI TREND/IKUTAN PULA..MAKI/KUTUK ORANG PUN HARAM TAPI MESTI INGAT TAK TUTUP AURAT PUN SALAH JUGA.
December 1, 2010 12:36 PM
Anonymous said...

suka hati kolah anne. tutup aurat hukumnya wajib
December 2, 2010 7:46 AM
Zaharuddin.net said...

Menutup aurat HUKUMNYA WAJIB.
Tidak Menutup aurat HUKUMNYA HARAM.Titik.
December 3, 2010 7:22 AM
Anonymous said...

.......Di mata saya, anda Anne Ngasri, seorang manusia yang begitu lemah!!! Baru sikit ujian ALLAH bagi, dah tak terdaya nak mengharunginya....berubahlah, bertaubatlah.....setiap ujian yang datang pasti ada ganjaran pada penghujungnya....BERTUDUNG itu dituntut oleh islam, islam itu agama ALLAH, dan ALLAH itu tuhan yang satu, bila kamu percaya pada ALLAH nescaya dan pasti ALLAH akan bantu kamu......mohonlah keampunan ALLAH
December 6, 2010 12:31 PM
Anonymous said...

betul..dia x boleh mcm tu...kefahaman manusia ttg Islam skrg semakin teruk...
December 6, 2010 5:18 PM
Shamil Saad said...

Kita sebagai umat Islam kena percaya kepada Qadak & Qadar. Baru la bleh yakin yg rezeki tu akan datang sekiranya kita berusaha.

Dalam kes Anne nih, dia mgkn baru nak mendalami Islam. So kita kena tegur sekiranya dia silap.

Macam komen2 sebelum ini. Niat tidak menghalalkan cara. So kita kena tegur utk lepaskan tanggungjawab kita di akhirat.

Sesetengah org di kalangan kita akan komen "Biarlah Allah S.W.T yg tentukan dosa pahala seseorang tu", sedangkan kita belajar tentang seurat rambut yg didedahkan, 600 tahun berada dalam neraka. 1 hari di neraka sama dgn 1000 tahun di dunia. Api Neraka 70 kali panasnya dpd api dunia. Ini adalah basic pengetahuan Islam.

Biasanya ayat maut (yg dalam kurungan) tadi digunakan apabila kita jumpa situasi yg berlaku qilaf (pandangan berbeza) di kalangan Ulama.

Nak kata ilmu tak sampai agak mustahil kerana negara kita telah maju dari segi perhubungan jalanraya, telefon, internet dan sebagainya.

Kesimpulannya, takde alasan untuk Anne tidak pakai tudung dan di harap tidak ada di kalangan kita yg beragama Islam yg menyokong pendiriannya.

Org yg tahu hukum tetapi tetap menyokong tindakannya boleh di anggap mempersendakan agama.

Harap maaf sekiranya penerangan ini mengguriskan perasaan pembaca. Sy hanya mengingatkan DIRI SAYA SENDIRI serta pembaca2 sekalian.
December 27, 2010 11:11 PM
FARISZ@AZ.Com said...

Tidak salah menegur tetapi salah apabila hanya mengutuk tanpa memberikan jalan penyelesaian.

1. "saya terpaksa membuka tudung kerana niat untuk mencari rezeki."

niat tidak menghalalkan cara.

2. membuka aurat dengan segaja ia jelas berlanjjaran dengan batas.

3. , "biarlah niatnya membuka tudung dinilai antara dia dan Allah sahaja."

sepatutnya statment ini tidak patut dikeluarkan.jika melakukan kesalahan dan sekadar alasan begitu maka pekerja Gro juga akan membuat alasan tersebut.dan statment tersebut boleh menyebabkan orang lain mengguna pakai alasan tersebut untuk melakukan kesalahan.

4. Cuba cari watak yang menutup aurat atau bekerja dengan melakukan bisnes sendiri.

Apa-apa pun alhamdulillah sebab cuba berubah,yang penting giatkan lagi usaha dan pelajari ilmu.Sokongan perlu diberikan,bukan saja pada ann tetapi pada sesiapa saja yang ingin berubah.Jika caranya salah maka perbaiki cara.

Sumber: http://gambargambarpelik.blogspot.com

No comments: