Monday, April 19, 2010

Bahasa Melayu


Salam.

Ramai benar bukan melayu marah bila kita ada hak istimewa itu. Sebab mereka juga rakyat Malaysia dan wajar diberikan hak yang sama.

Hujah paling popular ialah:

  1. Nenek moyang mereka sudah lama ada di Tanah Melayu. semenjak kerajaan maritim melaka lagi.
  2. Mereka juga lahir di Malaysia, seperti orang Melayu.
  3. Mereka juga begitu menyayangi negara ini.

Cuma bezanya, mereka ini begitu tidak fasih berbahasa Melayu; bahasa KEBANGSAAN kita.

Tidak pelikkah kita bila bertemu dengan seorang Jepun (contohnya) tetapi tidak boleh bertutur dalam bahasa Jepun dengan baik? seperti seekor kucing, tapi mengembek pula.

Pemimpin kita yang tidak tegas dalam mendaulatkan bahasa Melayu, malah menggagungkan bahasa penjajah melebihi bahasa sendiri.


Pernah satu program yang dianjurkan oleh sebuah universiti tempatan, memerlukan 3 RAKYAT MALAYSIA yang berlainan bangsa untuk sama-sama membacakan rukun negara di sekitar Kuala Lumpur. Puluhan pejalan kaki selain Melayu terkebil-kebil matanya bila mengaku mereka tidak hafal rukun negara!

Sudahlah tidak fasih berbahasa KEBANGSAAN, tidak tahu pula RUKUN NEGARA.

Diberi kerakyatan Malaysia pun sebenarnya mereka sudah patut bersyukur!

Malaysia masih jauh dari menjadi negara maju dan masih belum siap melaksanakan demokrasi total. Antara lain hal2 yang menjadi hambatan adalah berikut.
  1. Rakyat berbilang bangsa dan masih belum bersatu
  2. Tiap2 bangsa tidak mahu mengalah berkorban untuk sistem satu bahasa satu budaya saja.Mereka semua mahu mempertahankan budaya dan bahasa ibuda.
  3. Terlalu banyak kegiatan fitnah antara satu sama lain.

No comments: